Archiv akcí 2025
Akce a zvláštní vlaky v roce 2025
Landscape Festival: okružní jízda kolem dolu
15. června 2025
V polovině června se konala první ze tří letošních jízd kolem velkolomu Nástup. Zvláštní vlak byl vypraven v rámci festivalu Landscape, který v letošním roce nese podtitul "Kadaň a dál…".
Hurvínek M131.1513 vyzvedl dopoledne své cestující v Kadani. Zajel "na otočku" do dopravny Želina, odkud se vydal přes Kadaň do Března u Chomutova. Při té příležitosti jsme se projeli po spojovací trati Odb. Dubina – Droužkovice, kudy nejezdí žádné osobní vlaky. Ve Březně u Chomutova nás čekala půlhodinová pauza, při níž si cestující mohli prohlédnout výstavu lokomotiv – k vidění byly čtyři stroje patřící SD Kolejová doprava. Krátce před polednem pak Hurvínek najel na důlní dráhu Severočeských dolů.
Po Kadaňsko-tušimické dráze jsme z Března u Chomutova pokračovali přes Tušimice až do Prunéřova. V Tušimicích jsme zavítali do dopravny T1, kde se uhlí z dolu Nástup sype do vlaků. Odtud míří typicky do prunéřovské elektrárny nebo do Opatovic nad Labem. Pouť po dvacetikilometrové vlečce jsme zakončili v Prunéřově, kde jsme projeli celým areálem elektráren. Následně jsme se přes výtažnou kolej dostali do stanice Kadaň-Prunéřov na "veřejné" síti Správy železnic. Na závěr jsme se vrátili do stanice Kadaň, kde vystoupilo všech osmačtyřicet cestujících.
Ohlasy od "účastníků zájezdu" byly velmi pozitivní. Není divu, neboť do těchto míst se běžný člověk nepodívá každý den. Na letošní rok jsou v plánu ještě dvě takové jízdy, a to o nedělích 27. července a 14. září.
140 let Moldavské dráhy
14. června 2025
Moldavská dráha letos oslavila výročí 140 let od uvedení do plného přeshraničního provozu. Tím bylo v roce 1885 dokončeno propojení Pražsko-duchcovské dráhy se Saskem.
Klub přátel krušnohorské železnice (KPKŽ) vypravil u příležitosti tohoto výročí zvláštní vlak, kterého se zhostil náš Hurvínek M131.1513. Červený motorák vyrážel do hor po deváté hodině ranní z Teplic v Čechách. Ve stanici Osek město byla hodinová pauza na prohlídku expozice v nádražní budově, poté historický vlak pokračoval dále na Moldavu.
Zájemci na Moldavě došli na hraniční most, pod nímž dnes železniční trať končí přímo na státní hranici, jiní navštívili nové bistro ve staniční budově. V půl druhé se motoráček vydal na zpáteční cestu do údolí. Čekala nás ještě přestávka v Dubí – tam byla k vidění expozice manželů Našincových, kteří se vzorně starají o zdejší nádražní budovu. Stejně jako v Oseku, i v Dubí zahráli při přestávce muzikanti.
Krátce po 16. hodině jsme se vrátili do Teplic. Celkově jsme svezli více než padesátku cestujících, lavice v Hurvínku byly zcela zaplněny. Motorák si bez potíží poradil i s náročným stoupáním, které na tzv. Teplickém Semmeringu dosahuje až 35 promile.
Den dětí na Křimově
7. června 2025
První červnovou sobotu jsme na Křimově uspořádali akci pro malé milovníky železnice. Děti si mohly prohlédnout mašinky a opéct buřta v parčíku u výtopny. Zájemci se svezli na skutečné lokomotivě, mladí výtvarníci měli za úkol nějakou mašinku nakreslit.
Po vejprtské trati se proháněl Hurvínek. Červený motorák z roku 1955 svezl své cestující dvakrát z Křimova do Vejprt a zpět. Kdo chtěl, mohl při této příležitosti navštívit dětský den v Novém Zvolání – jen pár minut chůze od vejprtské zastávky.
Počasí v Krušných horách příliš nepřálo, přesto se ho někteří nezalekli a přišli si užít sobotní odpoledne s historickými mašinkami. Pro náš spolek to byl první dětský den po mnohaleté pauze. Rádi bychom v dalších letech na tradici navázali – už teď máme spoustu nápadů, jak křimovský den dětí příští rok vylepšit.
Obrázky od dětí
Den dětí pro ZŠ Kovářská
1. června 2025
Na Mezinárodní den dětí jsme v červeném motoráku přivítali početnou skupinu ze Základní školy Kovářská. Akce byla v režii spolku Nádraží Kovářská, který pozval tři desítky dětí z místní školy a jejich paní učitelky a uspořádal pro ně dětský den.
Děti si prošly nádraží na Kovářské a dozvěděly se spoustu zajímavostí o jeho zařízeních – od pokladny až po vodní jeřáb. Poté jsme je Hurvínkem dovezli na Křimov, kde si prohlédly historická vozidla v naší výtopně a opekly buřty. Mimořádný zájem byl o svezení na lokomotivě, na které se stály dlouhé fronty.
Na zpáteční cestě Hurvínkem byl vyhodnocen kvíz, který děti průběžně vyplňovaly. Jeho autoři byli až příjemně překvapeni, jak dobře se malým cestujícím povedlo zodpovědět všechny otázky.
Byla to povedená neděle. Děcka byla spokojená, paní učitelky nadšené. A kdo ví – třeba jsme u někoho probudili zájem o železnici natolik, že se jednou stane členem spolku ať už našeho, nebo u "sousedů" na Kovářské.
Louka pod parou
18. května 2025
Moldavská dráha slaví v letošním roce 140. výročí od uvedení do plného přeshraničního provozu. V roce 1885 byl totiž zprovozněn úsek ze stanice Moldava do Saského království. Slavnostní otevření se konalo na den přesně před 140 lety – dne 18. 5. 1885.
V rámci oslav jsme s Hurvínkem zajistili tři páry historických vlaků mezi Mostem a Moldavou v Krušných horách. Ve stanicích Louka u Litvínova a Teplice v Čechách byl připraven bohatý doprovodný program.
Fotogalerie bude doplněna později.
Po železné cestě
19. dubna 2025
O Velikonocích proběhl třetí ročník pochodu po zaniklé trati Křimov – Reitzenhain. Akci pořádal klub ústeckých modelářů usTTi.cz, kteří postupně vrací život této zmizelé železnici alespoň v měřítku TT.
Putování začínalo na náměstí v Hoře Svatého Šebestiána, odkud se účastníci společně přesunuli Nádražní alejí do míst, kde dříve stávala železniční stanice. Po krátkém shrnutí dějin této kdysi velmi významné přeshraniční tepny se zhruba padesátka lidí vydala po tělese bývalé trati do osm kilometrů vzdáleného Křimova.
Na křimovském nádraží byl po celý den připraven doprovodný program. Po letech mohla veřejnost nahlédnout do bývalé staniční budovy, která je dnes v soukromém vlastnictví. V někdejší nádražní restauraci byl vystaven model stanice Hora Svatého Šebestiána, který má na svědomí právě klub usTTi.cz. Odpoledne zde o historii zaniklé trati přednášel železniční historik Ing. Jan Kadlec.
Ve výtopně bylo připraveno občerstvení a komentované prohlídky železničního muzea. Zájemci se mohli svézt na posunovací lokomotivě T211.1722. Na trati byl k vidění Hurvínek M131.1513, který ráno přijel z Chomutova, přes den nabídl svezení v trase Křimov – Kovářská a zpět a odpoledne se vrátil opět do Chomutova.
Pozvání přijal spolek ZINOPA ze Sudoměře u Mladé Boleslavi, který nabízel svezení na historické šlapací drezíně. K vidění byl také historický automobil Škoda Octavia pana Našince a další silniční veteráni.
Ač počasí nepřálo, zájem o akci nás mile překvapil. Krušné hory ukázaly, jak umí být v tomto ohledu kruté, neboť teploměr ukazoval pouhých osm stupňů. Přesto se pochodu zúčastnilo asi padesát lidí a další desítky zájemců navštívily křimovské nádraží. Všem, kteří se na akci podíleli, patří velký dík za skvělou spolupráci!