Studie muzea
Jak bude vypadat křimovské železniční muzeum
Cíl
Vybudovat muzeum železniční dopravy česko-saského regionu, restauraci, dílenské a ubytovací zázemí společnosti LOKO-MOTIV.
Současný stav
Areál budoucího muzea Křimov tvoří dva k sobě kolmo přisazené domy: výtopna a bývalý vodojem. Výtopna je díky údržbě společnosti v relativně dobrém technickém stavu, vodojem po požáru má zachovány nosné stěny, schodiště a částečně také stropy. Během uplynulých let se podařilo plně zrekonstruovat střechu, takže budova je stabilizována.
Architektonické řešení
Návrh respektuje dům jako technickou památku železniční architektury, proto se snaží o citlivý přístup k exteriéru domu bez uplatnění současných prvků. Bude doplněn pouze dřevěnou "palubou" před výtopnou, umožňující pohodlnou prohlídku strojů. Symbolem spojení s dnešní dobou bude pouze logo muzea osazené na fasádě vymalované grafikou ČD pro označení stanic (obvyklou v roce 2001). Naopak interiér domu bude řešen dynamicky. Dvoupatrová schodišťová hala pro muzejní expozici, železniční model projíždějící stěnou přes dvě místnosti (v české části bude maketa křimovského nádraží, v saské nádraží Cranzahl). Restaurace je vybavena jako fiktivní jídelní vůz autentickými prvky železničních vagonů z různých období. Je tedy sama o sobě exponátem muzea. Pro dílenské a ubytovací zázemí spolku může být také použito staré vybavení vagónů. Například podkrovní pokojíky mohou být lůžková kupé, se jmény expresů (Excelsior, Alois Negrelli...).
Dispozice
Výtopna bude dále sloužit jako remíza lokomotiv, vodojem bude přestavěn na muzeum a zázemí.
Přízemí - hlavním vstupem na schodiště je přístupná společenská místnost spolku a WC se sprchou. Dílna a kotelna s přilehlými sklady mají samostatné vstupy z terénu a zároveň jsou přístupné z výtopny.
1.patro - restaurace Vindobona se zázemím. Schodišťová hala, kterou návštěvník stoupá kolem návěstí a vodní pumpy do muzeální expozice.
2.patro - muzeum, železniční model a malý sklad.
3.patro - v podkroví 4 ložnice, společná koupelna, WC.
Konstrukce
Stěny zděné, nové stropy keramické s ocelovými nosníky, dřevěný krov. Muzejní schodiště ocelové s dřevěnými stupnicemi, poškozené kamenné stupně hlavního schodiště nahradit novými, nebo vložit dřevěné stupnice s masivního dřeva.
Materiály
Fasáda štuková, okna dřevěná, vnitřní dveře překližkové, venkovní dřevěné rámové. Střecha z šablon 400x400, vnitřní omítky štukové, podlahy keramická dlažba a syntetická pryskyřice. Klempířské výrobky pozinkovaný plech.
Barevnost
Fasáda - zapuštěné plochy okrové, vystupující prvky a šambrány žluté. Okna bílá, vnitřní dveře bezbarvý lak, venkovní dveře bílé, vrata napuštěná volskou krví. Logo muzea modro bíle (dle ČD). Klempířské výrobky červené. Zámečnické výrobky černé.
Studii zpracovala firma:
Linhart-Rössler architekti
Preslova 9
Praha 5