Archiv akcí 2024

Akce a zvláštní vlaky v roce 2024

Nýřanské železniční září

31. srpna 2024

Tradiční zářijová akce, jejímž centrem je každoročně železniční stanice Nýřany, se letos konala o něco dříve než obvykle, a to již poslední srpnový den. Pravidelným účastníkem těchto historických jízd pořádaných klubem IMC Plzeň je také Hurvínek M131.1513 z výtopny Křimov.

Největším lákadlem pro železniční příznivce bývá typicky plzeňská Pětasedma 475.111, a nejinak tomu bylo i v letošním roce, kdy elegantní parní lokomotiva vozila své cestující po "hlavní" trati mezi Plzní a Stodem. Místo "malé páry" 313.902, jež se aktuálně podrobuje rozsáhlé opravě, byl v čele historických vlaků k vidění Kafemlejnek 310.072 z roku 1899.

S Hurvínkem jsme odvezli celkem pět párů zvláštních vlaků. Hned třikrát jsme se projeli po devítikilometrové lokálce z Nýřan do Heřmanovy Huti a mezitím jsme se dvakrát podívali na vlečku DIOSS. Někdejší Uhelná dráha a pozdější vlečka na Teslu dnes slouží jako muzejní železnice, o kterou se stará právě plzeňský Iron Monument Club. 

Tak jako každý rok, i letos se nádraží v Nýřanech hned od rána plnilo železničními fanoušky a zájemci o svezení historickými vlaky. Oba parní vlaky i Hurvínek svezli spoustu cestujících a s kolegy z IMC jsme se shodli na tom, že se akce opět hezky vydařila.  

Nádražní slavnost v Dubí

17. srpna 2024

Moldavská dráha si v letošním roce připomíná 140 let od dokončení jejího nejnáročnějšího úseku mezi stanicemi Hrob a Moldava v Krušných horách. Stoupání trati zde dosahuje oficiálně až 37 promile, náročný terén "Teplický Semmering" překonává nejen pomocí několika viaduktů a tunelů, ale také díky úvraťové stanici Dubí. A právě na tomto zajímavém nádraží se v polovině srpna konala Nádražní slavnost.

Hurvínek M131.1513 není na Moldavské dráze neznámým vozidlem, letos se zde ukázal již podruhé. Tentokrát jsme zajistili dva páry zvláštních vlaků mezi Teplicemi v Čechách a Dubím, kterými se svezlo dohromady asi sto padesát cestujících. Kromě našeho červeného motoráčku se na trati objevila také Singrovka M240.0028 společnosti Railway Capital, jež jezdila mezi Mostem a Moldavou.

V Dubí byl připraven celodenní program: železniční nadšenci pozorovali nejen provoz zvláštních vlaků, ale mohli si také prohlédnout krásnou expozici v nádražní budově nebo ukázku zabezpečovací techniky v režii Chornického železničního klubu. Na milovníky gastronomie čekalo občerstvení v čele s gulášem z polní kuchyně nebo regionálním pivem, pro děti bylo připraveno divadelní představení. Bohatý program završilo večerní promítání filmu Alois Nebel pod širým nebem.

Poslední vlak z Dubí odjížděl až po půl desáté večer, když zhaslo plátno letního kina. Na poklidném nádražíčku uprostřed krušnohorských lesů zavládla pohodová večerní atmosféra, kterou dokreslovalo světlo pocházející z nádražní lampy a z ciferníku nedávno opravených nádražních hodin nade dveřmi do dopravní kanceláře. A jak říká paní Našincová, která se společně se svým manželem o nádražní budovu vzorně stará – Hurvínkovi to v Dubí prostě sluší! 

Hurvínkem do Bochova

10. srpna 2024

Ve spolupráci se Spolkem Žluticko jsme již potřetí vypravili zvláštní motorové vlaky do Bochova. Ačkoliv se akce většinou koná na konci prázdnin, letos padla volba na sobotu 10. srpna 2024 kvůli výlukové činnosti, která na trati začne v následujících dnech.

Hurvínek celý den vozil své cestující po lokálkách na jihovýchodě Karlovarského kraje mezi městy Štědrá, Žlutice a Chyše. Největším lákadlem však byla bezpochyby trať Protivec - Bochov. Již osmadvacet let po ní nejezdí žádné osobní vlaky a mimořádné výletní spoje pro zájemce o svezení jsou zde spíše ojedinělé. Po šestnáctikilometrové trati, která se klikatí krásnou krajinou v podhůří Doupovských hor, jsme se ten den svezli hned dvakrát.

Ne vždy jde vše podle plánu

Bohužel, někdy se nepovede všechno tak, jak bychom si přáli, a tak jsme při odpolední jízdě museli řešit technické problémy. Při odjezdu z dopravny Chyše vypověděla službu spojka, nebylo možné zařadit ani jeden rychlostní stupeň, a vlak se tudíž nemohl rozjet. Naštěstí se nám po několika pokusech nakonec podařilo závadu opravit, jak se říká, "na koleni" a Hurvínek byl opět schopný pokračovat v jízdě. Výsledkem bylo zhruba hodinové zpoždění. Omlouváme se všem, kteří s námi kvůli zpoždění nemohli absolvovat odpolední jízdu do Bochova. Bohužel, technika není vždy stoprocentní a na téměř sedmdesátiletém stroji se zkrátka čas od času nějaká závada přirozeně objeví.

Problém se spojkou byla naštěstí jediná komplikace, kterou jsme museli řešit. Všechno ostatní šlo podle plánu a za celý den se s námi svezlo zhruba 200 cestujících. Počasí vyšlo na jedničku a o to víc vynikla hezká příroda kolem bochovské trati. Hurvínek si poradil i se stoupáním, které zde na mnoha místech dosahuje až 25 promile.

Poslední osobní vlak před výstavbou přeložky?

V příštím roce by měly začít stavební práce na nových úsecích dálnice D6, které ovlivní i bochovskou trať. Údolí potoka Malá Trasovka, kudy trať vede, překlene nový most a nedaleko budoucího sjezdu u Bochova by měl naopak vzniknout železniční most přes dálnici, kvůli němuž bude nutné kousek trati přeložit. Pokud z plánů nesejde, náš Hurvínek byl možná posledním osobním vlakem, který se projel po bochovské trati předtím, než se její podoba částečně změní.

Droužkovice

23. června 2024

Předposlední červnovou neděli jsme po dlouhé době využili nástupiště ve výhybně Droužkovice. Pro obyvatele této obce jsme vypravili zvláštní vlak na Křimov a zpět.

Skupina nastoupila v Droužkovicích v devět hodin ráno a historický vlak s téměř padesátkou cestujících na palubě se vydal přes Chomutov do Krušných hor. V Křimově byla tříhodinová pauza - opekly se špekáčky, bylo příjemné posezení v parčíku u výtopny a proběhla také komentovaná prohlídka železničního muzea. Poté se Hurvínek s vozem Ztrc vracel zpět do Droužkovic.

Když zvláštní vlak odpoledne zastavil v cílové stanici, z oddílu pro cestující se ozval potlesk jako poděkování za příjemně strávený den. A nám takové pozitivní ohlasy vždycky udělají radost.

Pro úplnost dodejme, že stanice Droužkovice je poměrně mladá - otevřena byla až v roce 2007. Byla postavena jako součást přeložky trati Chomutov - Žatec - Praha společně s Březenským tunelem, který byl ve své době nejdelším železničním tunelem v republice. Vlaky zde však naposledy zastavovaly v roce 2010 a záhy stanice z jízdních řádů zase zmizela. Droužkovice tak dodnes plní de facto pouze funkci výhybny. Nástupiště však stále fyzicky existují a například pro zvláštní vlaky není žádný problém je využít.

Narozeninová jízda na Kovářskou

25. května 2024

Na konci května jsme vypravili další narozeninový vlak. Jízda Hurvínkem byla tentokrát dárek k padesátinám a oslavenec k nám přijel až ze středních Čech.

Hlavním bodem programu byla dopolední projížďka s červeným motorákem na Kovářskou a zpět. Poté následoval oběd a další program v křimovské výtopně.

Odpoledne parta odjížděla s úsměvem na tváři, což nám vždycky udělá velkou radost. A oslavenec? Ten se usmíval ze všech nejvíc, neboť ještě ráno netušil, co ho vlastně čeká. Přestože své jubileum oslavil už v zimě, celá rodina držela tajemství dlouhé čtyři měsíce, aby pro něj byl narozeninový dárek opravdovým překvapením.

Narozeniny na Doupovské dráze

18. května 2024

Třetí květnovou sobotu byl Hurvínek M131.1513 vyslán na Doupovskou dráhu. Motoráček se zhostil role narozeninového vlaku pro uzavřenou skupinu, která si jízdu objednala jako dárek k sedmdesátým narozeninám.

Partu jsme ráno vyzvedli ve stanici Kadaň, odjezd z tamního nádraží byl naplánován na půl desátou. Hurvínek po vysokém mostě překonal řeku Ohři a pokračoval podhůřím Doupovských hor přes Vilémov u Kadaně do Kaštic. Odtamtud dojel přes Žatec až do Chomutova. Když to dopravní situace dovolila, vystoupal čtyři stovky výškových metrů, aby zanedlouho dorazil do cílové stanice Křimov.

U výtopny bylo příjemné odpolední posezení. Čerstvý sedmdesátník obdržel spoustu narozeninových darů a stoly se prohýbaly pod množstvím jídla a pití, které si výprava přivezla s sebou. Řada dobrot pocházela z domácí výroby a nelze než pochválit jejich šikovné autorky a autory.

V podvečer všichni nasedli zpátky do motorového vozu a Hurvínek je z Křimova odvezl zase do Kadaně. Děkujeme za pozitivní ohlasy, kterými byla povedená jízda završena, a někdy příště zase na viděnou!

Moldava: němečtí učitelé

18. dubna 2024

V polovině dubna proběhla první letošní jízda s Hurvínkem M131.1513. Červený motorák se projel po moldavské trati, po níž svezl skupinu bývalých učitelů z Německa. Ti se projeli nejdříve z Moldavy v Krušných horách do stanice Osek město, odpoledne je Hurvínek vyzvedl v Dubí a odvezl je zpět na Moldavu.

Po železné cestě

30. března 2024

O Bílé sobotě otevřela křimovská výtopna svá vrata po zimním spánku. První akcí roku 2024 byla procházka po zaniklé trati Křimov - Reitzenhain, kterou pořádali ústečtí modeláři, neboli spolek usTTi.

Účastníci se sešli dopoledne na náměstí v Hoře Svatého Šebestiána, odkud se vydali Nádražní alejí do míst, kde se před desítkami let nacházela zdejší železniční stanice. Po tělese bývalé železniční trati došli až do Křimova, kde se reitzenhainská trať napojovala na dráhu Chomutov - Vejprty.

Někdejší důležitá přeshraniční trať Buštěhradské dráhy se klikatila náročným krušnohorským terénem, zhruba osmikilometrová trasa zabrala poutníkům více než tři hodiny. Po cestě nesměl chybět výklad o historii tratě, ale také zkoumání dochovaných artefaktů, jako jsou třeba mostní opěry, strážní domky nebo kilometrovníky.

Cílem byla železniční stanice Křimov, kde jsme zajistili občerstvení a posezení u ohně. Spousta zájemců si také prohlédla výtopnu a historická vozidla, která jsou součástí sbírek křimovského železničního muzea.

Velmi příjemným překvapením byl veliký zájem o akci - putování se zúčastnilo více než 80 lidí. Počasí se vydařilo na výbornou a procházka po zaniklé trati byla příjemným zpestřením prodlouženého velikonočního víkendu.

A pokud ještě neznáte ústecké modeláře, určitě mrkněte na jejich stránky ustti.cz. Tahle parta nadšenců si dala za cíl postavit model trati Křimov - Reitzenhain. Poslední vlaky tudy projely před 70 lety, v roce 1985 byla trať snesena úplně. Kdysi velice významná železnice tak byla po 110 letech vymazána z map. Ačkoliv stanice Hora Svatého Šebestiána již desítky let neexistuje, kolegové ze spolku usTTi ji vzkřísili alespoň v měřítku 1:120. Před jejich detailně propracovaným modelem nádraží "na Šebíku" nelze než smeknout...