M131 1179
Hurvínek (801 179-3)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě M131.1
Po druhé světové válce potřebovaly ČSD rychle obnovit provoz na lokálních tratích. Vozidlový park, který měly k dispozici, byl velice různorodý, a tak bylo téměř nemožné ho dlouhodobě udržovat. Ministerstvo dopravy proto v roce 1946 zadalo Tatře Kopřivnice vývoj nového dvounápravového motorového vozu. Prototyp M131.101 byl dokončen v roce 1948 a ještě v témže roce začala sériová výroba. Během osmi let vzniklo celkem 549 motorových vozů, které se tak na dlouho staly nejpočetnější řadou u ČSD.
Vozy jsou vybaveny mechanickým přenosem výkonu. Pod podlahou se ukrývá naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA T 301. Převodovka Mylius je čtyřstupňová. Dřevěné lavice v oddíle pro cestující poskytují 48 míst k sezení. Na obou čelech vozu je stanoviště strojvedoucího, které současně slouží jako nástupní prostor. Přední stanoviště je vybaveno toaletou.
Hurvínci byli nasazováni po celém Československu, byli dislokováni prakticky ve všech lokomotivních depech. Díky své jednoduchosti a spolehlivosti byly vozy oblíbené. V pravidelném provozu vydržely až do roku 1984, tedy 36 let od vyrobení prototypu. Dva vozy sloužily jako záloha ještě na počátku 90. let. Některé vozy byly po vyřazení odprodány průmyslovým podnikům a ještě několik let sloužily k posunu na vlečkách. Dnes je mnoho Hurvínků zachováno jako historická vozidla.
Příběh motorového vozu M131.1179
V roce 1949 byl Hurvínek dodán do depa Trutnov, odkud později přešel do Hradce Králové.
Po vyřazení jezdil spolu s M131.1133 na vlečce agrochemického podniku v Sadové, a to až do roku 1993. Sloužil tam především k posunu s nákladními vozy. Jeho "kolega" M131.1133 je dnes v majetku Pardubického spolku historie železniční dopravy a je provozní.
Ze Sadové Hurvínka získal spolek Zubrnická museální železnice. Motorový vůz byl odstavený nejdříve v Zubrnicích, později pod střechou ve Velkém Březně a nakonec v Lovosicích. V roce 2014 jej odkoupila společnost Loko-Motiv a z Lovosic se přestěhoval na Křimov.
Technické údaje
Rok výroby
1949
Výrobce
TATRA Kopřivnice, Vagonka Studénka
Délka přes nárazníky
12 100 mm
Výška
3 480 mm
Hmotnost prázdného vozu
16,6 t
Hmotnost obsazeného vozu
20,9 t
Maximální rychlost
60 km/h
Motor
Dvanáctiválec TATRA T 301
Zdvihový objem motoru
14,825 l
Přenos výkonu
Mechanický
Trvalý výkon motoru
114 kW
Maximální tažná síla
28 kN
Převodovka
Čtyřstupňová Mylius
Objem nádrže
220 l
Uspořádání pojezdu
A 1
Minimální poloměr oblouku
Počet míst k sezení
48