T211 0120
Puklík (701 420-2)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě T211.1
V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.
Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).
"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na mnoha vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.
Příběh lokomotivy T211.0120
V roce 1961 opustila brány pražské ČKD lokomotiva T211.0120. V roce 1986 se dočkala remotorizace, kdy jí byl dosazen nový motor TATRA 930-51 a dostala nové označení T211.1045. S tímto číslem jezdila v žulovém lomu Zárubka u Vrbatova Kostelce. Od roku 2006 pak sloužila v Mokré u Českomoravských štěrkoven.
Z Mokré "Puklíka" v roce 2017 odkoupil Klub přátel kolejových vozidel Brno a lokomotiva se přestěhovala na brněnské dolní nádraží. V prosinci 2017 jsme s KPKV vyměnili našeho "Lojzu" T211.0539 právě za T211.0120. Všichni naši "Puklíci" měli na čele motor zakrytý žebrováním, a tak jsme díky výměně získali do sbírek také stroj s oválným sítem.
Přezdívky
- Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
- Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
- Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
- Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu
Technické údaje
Rok výroby
1961
Rok rekonstrukce
1986
Výrobce
ČKD Praha
Délka přes nárazníky
7 240 mm
Výška
3 348 mm
Hmotnost
22 t
Maximální rychlost
40 km/h
Motor
TATRA T 930-51
Zdvihový objem motoru
17,64 l
Výkon motoru
147 kW
Maximální tažná síla
57 kN
Objem nádrže
350 l
Přenos výkonu
Mechanický
Uspořádání pojezdu
B