T211 0120

Puklík (701 420-2)

O řadě T211.1

V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.

Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).

"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na mnoha vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.

Příběh lokomotivy T211.0120

V roce 1961 opustila brány pražské ČKD lokomotiva T211.0120. V roce 1986 se dočkala remotorizace, kdy jí byl dosazen nový motor TATRA 930-51 a dostala nové označení T211.1045. S tímto číslem jezdila v žulovém lomu Zárubka u Vrbatova Kostelce. Od roku 2006 pak sloužila v Mokré u Českomoravských štěrkoven.

Z Mokré "Puklíka" v roce 2017 odkoupil Klub přátel kolejových vozidel Brno a lokomotiva se přestěhovala na brněnské dolní nádraží. V prosinci 2017 jsme s KPKV vyměnili našeho "Lojzu" T211.0539 právě za T211.0120. Všichni naši "Puklíci" měli na čele motor zakrytý žebrováním, a tak jsme díky výměně získali do sbírek také stroj s oválným sítem.

Současný stav

Puklík je v současné době provozní. Na konci léta 2018 dostal nový modrý nátěr.

Označení

T211.0120

1961 - 1986

T211.1045

1986 - 1988

701.620-7

1988 - 1995

701.420-2

od 1995


Výrobní číslo

ČKD 5334/1961

NVR číslo

98 54 4 701 420-2

Přezdívky

  • Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
  • Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
  • Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
  • Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu

Technické údaje

Rok výroby

1961

Rok rekonstrukce

1986

Výrobce

ČKD Praha


Délka přes nárazníky

7 240 mm

Výška

3 348 mm

Hmotnost

22 t

Maximální rychlost

40 km/h

Motor

TATRA T 930-51

Zdvihový objem motoru

17,64 l

Výkon motoru

147 kW

Maximální tažná síla

57 kN

Objem nádrže

350 l

Přenos výkonu

Mechanický

Uspořádání pojezdu

B

Fotogalerie