T211 0120
Puklík (701 420-2)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě T211.1
V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.
Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).
"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na některých vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.
Příběh lokomotivy T211.0120
V roce 1961 opustila brány pražské ČKD lokomotiva T211.0120. V roce 1986 se dočkala remotorizace, kdy jí byl dosazen nový motor TATRA 930-51 a dostala nové označení T211.1045. S tímto číslem jezdila v žulovém lomu Zárubka u Vrbatova Kostelce. Od roku 2006 pak sloužila v Mokré u Českomoravských štěrkoven.
Z Mokré "Puklíka" v roce 2017 odkoupil Klub přátel kolejových vozidel Brno a lokomotiva se přestěhovala na brněnské dolní nádraží. V prosinci 2017 jsme s KPKV vyměnili našeho "Lojzu" T211.0539 právě za T211.0120. Všichni naši "Puklíci" měli na čele motor zakrytý žebrováním, a tak jsme díky výměně získali do sbírek také stroj s oválným sítem.
Přezdívky
- Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
- Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
- Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
- Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu
Technické údaje
Rok výroby | 1961 |
Rok rekonstrukce | 1986 |
Výrobce | ČKD Praha |
Délka přes nárazníky | 7 240 mm |
Hmotnost ve službě | 22 t |
Maximální rychlost | 40 km/h |
Motor | TATRA T 930-51 |
Zdvihový objem motoru | 17,641 l |
Trvalý výkon | 147 kW (197 koní) |
Maximální tažná síla | 57 kN |
Objem palivové nádrže | 350 l |
Přenos výkonu | Mechanický |
Uspořádání pojezdu | B |