M131 2070
Hurvínek (890 070-6)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě M131.2
S přibývajícími kilometry měděné pavučiny nad kolejemi potřebovaly Československé státní dráhy stále více montážních vozidel pro opravy trolejového vedení. Proto přistoupily k přestavbě motorových vozů řady M131.1 na montážní vozidla. Rekonstruované vozy dostaly novou řadu M131.2 (dnes 890). Rekonstrukce probíhaly v lokomotivních depech, především v Břeclavi a v Nymburce, a také v ŽOS České Velenice a ŽOS Šumperk. Mezi lety 1967 a 1980 vzniklo celkem 85 motoráků pro normální rozchod a 5 širokorozchodných.
Na jednom konci střechy byla umístěna prohlídková kabina, do níž vedly schody z interiéru vozu. Na opačném konci střechy byl zkušební pantograf. Mezi kabinou a pantografem se nacházela prohlídková plošina, na níž byl přístup z prohlídkové kabiny. V interiéru vozu byl zpravidla ponk, místo pro uložení potřebných předmětů (například izolátorů či návěstí pro elektrický provoz) a zázemí pro personál.
Vozy řady M131.2 byly od začátku vnímány jako provizorní řešení. Již v 80. letech byla většina z nich vyřazena a nahrazena novými montážními vozy řady M153.0 (dnes 892 nebo MVTV 2). Poslední "drátenický Hurvínek" dojezdil v roce 1992. Do dnešních dnů se zachovaly tři vozy. Jediný z nich je dnes alespoň ve vystavovatelném stavu, a to M131.2053 v majetku Pardubického spolku historie železniční dopravy.
Příběh motorového vozu M131.2070
V roce 1950 opustil brány závodu TATRA Kopřivnice motorový vůz M131.1232, který byl dodán do výtopny Břeclav.
V roce 1978 byl přestavěn na montážní vůz řady M131.2 a rok poté se přesunul do depa Bohumín.
Další přesun následoval pravděpodobně na přelomu 80. a 90. let, kdy byl vůz odprodán od ČSD. V roce 1992 ho odkoupila společnost LOKO-MOTIV jako neprovozní. Byl primárně určen jako zdroj náhradních dílů pro rekonstrukci motorového vozu M131.1513.
Technické údaje
Rok výroby | 1950 |
Výrobce | TATRA Kopřivnice a Vagonka Studénka |
Rok rekonstrukce | 1978 |
Rekonstrukce | Lokomotivní depo Břeclav |
Délka přes nárazníky | 12 100 mm |
Hmotnost ve službě | 18,2 t |
Maximální rychlost | 60 km/h |
Motor | TATRA T 301 |
Zdvihový objem motoru | 14,825 l |
Trvalý výkon | 113,9 kW (155 koní) |
Maximální tažná síla | 28 kN |
Přenos výkonu | Mechanický |
Převodovka | Mylius (čtyřstupňová) |
Uspořádání pojezdu | A1 |
Objem palivové nádrže | 220 l |