M131 2070

Hurvínek (890 070-6)

O řadě M131.2

S přibývajícími kilometry měděné pavučiny nad kolejemi potřebovaly Československé státní dráhy stále více montážních vozidel pro opravy trolejového vedení. Proto přistoupily k přestavbě motorových vozů řady M131.1 na montážní vozidla. Rekonstruované vozy dostaly novou řadu M131.2 (dnes 890). Rekonstrukce probíhaly v lokomotivních depech, především v Břeclavi a v Nymburce, a také v ŽOS České Velenice a ŽOS Šumperk. Mezi lety 1967 a 1980 vzniklo celkem 85 motoráků pro normální rozchod a 5 širokorozchodných.

Na jednom konci střechy byla umístěna prohlídková kabina, do níž vedly schody z interiéru vozu. Na opačném konci střechy byl zkušební pantograf. Mezi kabinou a pantografem se nacházela prohlídková plošina, na níž byl přístup z prohlídkové kabiny. V interiéru vozu byl zpravidla ponk, místo pro uložení potřebných předmětů (například izolátorů či návěstí pro elektrický provoz) a zázemí pro personál.

Vozy řady M131.2 byly od začátku vnímány jako provizorní řešení. Již v 80. letech byla většina z nich vyřazena a nahrazena novými montážními vozy řady M153.0 (dnes 892 nebo MVTV 2). Poslední "drátenický Hurvínek" dojezdil v roce 1992. Do dnešních dnů se zachovaly tři vozy. Jediný z nich je dnes alespoň ve vystavovatelném stavu, a to M131.2053 v majetku Pardubického spolku historie železniční dopravy.

Příběh motorového vozu M131.2070

V roce 1950 opustil brány závodu TATRA Kopřivnice motorový vůz M131.1232, který byl dodán do výtopny Břeclav.

V roce 1978 byl přestavěn na montážní vůz řady M131.2 a rok poté se přesunul do depa Bohumín.

Další přesun následoval pravděpodobně na přelomu 80. a 90. let, kdy byl vůz odprodán od ČSD. V roce 1992 ho odkoupila společnost LOKO-MOTIV jako neprovozní. Byl primárně určen jako zdroj náhradních dílů pro rekonstrukci motorového vozu M131.1513.

Současný stav

V současnosti je vůz neprovozní.

Označení

M131.12321950 – 1978
M131.20701978 – 1988
890.070-61988 – dosud

Výrobní číslo68392

Přezdívky

  • Hurvínek - Vůz vychází z motoráků řady M 131.1, kterým se přezdívá Hurvínek.

Technické údaje

Rok výroby1950
VýrobceTATRA Kopřivnice a Vagonka Studénka
Rok rekonstrukce1978
RekonstrukceLokomotivní depo Břeclav

Délka přes nárazníky12 100 mm
Hmotnost ve službě18,2 t
Maximální rychlost60 km/h
MotorTATRA T 301
Zdvihový objem motoru14,825 l
Trvalý výkon113,9 kW (155 koní)
Maximální tažná síla28 kN
Přenos výkonuMechanický
PřevodovkaMylius (čtyřstupňová)
Uspořádání pojezduA1
Objem palivové nádrže220 l

Fotogalerie