M131 2070
Hurvínek (890 070-6)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě M131.2
S přibývajícími kilometry měděné pavučiny nad kolejemi potřebovaly Československé státní dráhy stále více montážních vozidel pro opravy trolejového vedení. Proto přistoupily k přestavbě motorových vozů řady M131.1 na montážní vozidla. Rekonstruované vozy dostaly novou řadu M131.2 (dnes 890). Rekonstrukce probíhaly v lokomotivních depech, především v Břeclavi a v Nymburce, a také v ŽOS České Velenice a ŽOS Šumperk. Mezi lety 1967 a 1980 vzniklo celkem 85 motoráků pro normální rozchod a 5 širokorozchodných.
Na jednom konci střechy byla umístěna prohlídková kabina, do níž vedly schody z interiéru vozu. Na opačném konci střechy byl zkušební pantograf. Mezi kabinou a pantografem se nacházela prohlídková plošina, na níž byl přístup z prohlídkové kabiny. V interiéru vozu byl zpravidla ponk, místo pro uložení potřebných předmětů (například izolátorů či návěstí pro elektrický provoz) a zázemí pro personál.
Vozy řady M131.2 byly od začátku vnímány jako provizorní řešení. Již v 80. letech byla většina z nich vyřazena a nahrazena novými montážními vozy řady M153.0 (dnes 892 nebo MVTV 2). Poslední "drátenický Hurvínek" dojezdil v roce 1992. Do dnešních dnů se zachovaly tři vozy. Jediný z nich je dnes alespoň ve vystavovatelném stavu, a to M131.2053 v majetku Pardubického spolku historie železniční dopravy.
Příběh motorového vozu M131.2070
V roce 1950 opustil brány závodu TATRA Kopřivnice motorový vůz M131.1232, který byl dodán do výtopny Břeclav.
V roce 1978 byl přestavěn na montážní vůz řady M131.2 a rok poté se přesunul do depa Bohumín.
Další přesun následoval pravděpodobně na přelomu 80. a 90. let, kdy byl vůz odprodán od ČSD. V roce 1992 ho odkoupila společnost Loko-Motiv jako neprovozní. Byl primárně určen jako zdroj náhradních dílů pro rekonstrukci motorového vozu M131.1513.
Technické údaje
Rok výroby
1950
Výrobce
TATRA Kopřivnice, Vagonka Studénka
Rok rekonstrukce
1978
Rekonstrukce
Lokomotivní depo Břeclav
Délka přes nárazníky
12 100 mm
60 km/h
Motor
Dvanáctiválec TATRA T 301
Zdvihový objem motoru
14,825 l
Přenos výkonu
Mechanický
Výkon motoru
114 kW
Maximální tažná síla
28 kN
Převodovka
Čtyřstupňová Mylius
Objem nádrže
220 l
Uspořádání pojezdu
A 1
Minimální poloměr oblouku
150 m