T444 1508

Karkulka (726 508-5)

O řadě T444.15

Od počátku 60. let začaly být parní lokomotivy nahrazovány novými dieselovými "Karkulkami" řady T444.0 (dnes 725). Ty však nebyly vybaveny zařízením pro vytápění vlakových souprav, a tak se mohly objevit jen v čele nákladních vlaků a na posunu. Pro vozbu osobních vlaků byla vyvinuta řada T444.1 (dnes 726), jednalo se v podstatě o upravenou verzi lokomotiv T444.0.

Nejzásadnější změnou bylo dosazení parního generátoru PG 500, který zajišťoval vytápění vlakových souprav s parním topením. Ten je umístěn pod zadní (kratší) kapotou. Pod přední kapotou se nachází dvanáctiválcový motor K 12 V 170 DR, hydrodynamická převodovka H 650 LR a chladící blok.

Sériová výroba probíhala v Turčianských strojárnách v Martině v letech 1963 - 1967. Současně byla vyrobena série 128 lokomotiv určených pro průmysl, označených řadou T444.15 (dnes 726.5). Tyto "průmyslové" Karkulky nejsou vybaveny parním generátorem, místo něj je pod zadní kapotou balast. Součástí série pro průmysl je i náš stroj T444.1508.

Příběh lokomotivy T444.1508

Naše lokomotiva T444.1508 opustila martinské strojírny v roce 1965 jako jedna z prvních Karkulek pro průmysl. Dne 25. srpna 1965 vykonala technicko-policejní zkoušku na trati Martin - Diviaky, kdy dosáhla nejvyšší rychlosti 77 km/h.

Dne 2. 9. 1965 lokomotivu převzal národní podnik Válcovny a železárny Chomutov, kde jezdila po celý svůj provozní život. Její vlečkovou kolegyní byla Karkulka T444.1550, která bohužel později skončila pod plameny autogenu.

Naše Karkulka T444.1508 měla větší štěstí. V devadesátých letech ji odkoupila společnost LOKO-MOTIV a zachránila ji tak před sešrotováním.

Současný stav

V současnosti je lokomotiva kvůli několika závadám neprovozní. Již je pro ni ale připraven motor po generální opravě.

Označení

T444 1508

1965 - 1995

726 508-5

od 1995


Výrobní číslo

NVR číslo

41-00 058

92 54 2 726 508-5

Přezdívky

  • Karkulka - podle červeného nátěru

Technické údaje

Rok výroby

1965

Výrobce

Turčianske strojárne Martin


Délka přes nárazníky

13 340 mm

Hmotnost

56,6 t

Maximální rychlost

70 km/h

Motor

K 12 V 170 DR

Zdvihový objem motoru 

52,62 l

Výkon motoru

515 kW

Maximální tažná síla

158 kN

Objem nádrže

1500 l

Přenos výkonu

Hydrodynamický

Uspořádání pojezdu

B'B'

Fotogalerie