T211 1722

Puklík (701 722-1)

O řadě T211.1

V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.

Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).

"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na některých vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.

Příběh lokomotivy T211.1722

V roce 1959 vyjela z pražské ČKD lokomotiva T211.0625. Byla dodána 15. srpna 1959 na vlečku národního podniku Západočeské sklárny Dukla v Oloví. Odtamtud se později přesunula k firmě ASTRID Hrobce.

Puklík byl v roce 1989 rekonstruován na řadu 701 (T211.1) v tehdejším lokomotivním depu Zdice. Nové označení T211.1722 dostal 26. října 1989. U podniku AROMA Hrobce mu bylo 18. 12. 1997 přiděleno číslo 701.722-1.

Po vyřazení z provozu se lokomotiva dostala do sbírek mosteckého spolku Krušnohorský expres. Když tento spolek ukončil svou činnost, přestěhoval se Puklík na Křimov.

Současný stav

V současné době je lokomotiva provozní. 

Označení

T211.0625

1959 - 1989

T211.1722

1989 - 1997

701.722-1

od 1997


Výrobní číslo

ČKD 4656/1959

NVR číslo

98 54 4 701 722-1

Přezdívky

  • Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
  • Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
  • Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
  • Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu

Technické údaje

Rok výroby

1959

Rok rekonstrukce

1989

Výrobce

ČKD Praha

Rekonstrukce

LD Zdice


Délka přes nárazníky

7 240 mm

Výška

3 348 mm

Hmotnost

22 t

Maximální rychlost

40 km/h

Motor

TATRA T 930-51

Zdvihový objem motoru 

17,64 l

Výkon motoru

147 kW

Maximální tažná síla

57 kN

Objem nádrže

350 l

Přenos výkonu

Mechanický

Uspořádání pojezdu

B

Fotogalerie

Úvodní foto: Ladislav Fric