M240 0033

Singrovka (820 033-6)

O řadě M240.0

Ve druhé polovině 50. let byli na vedlejších tratích po celém Československu rozšířeni Hurvínci řady M131.1. Ministerstvo dopravy začalo hledat jejich doplnění a částečnou náhradu, a proto zadalo vývoj nového čtyřnápravového motorového vozu. Na konci roku 1959 dokončila Vagonka Tatra Studénka dva prototypy řady M230.5 s hydrodynamickým přenosem výkonu. V letech 1963 - 1964 následovala sériová výroba 120 vozů, které přinesly oproti prototypům několik změn. Maximální rychlost byla u sériových motoráků zvýšena na 70 km/h, a tak nesly označení M240.0.

Pohon vozu zajišťuje naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA 930-4. Přenos výkonu je hydrodynamický, vůz je vybaven třístupňovou hydrodynamickou převodovkou ČKD H 250 M. Řazení je automatické, ovšem je možné řadit i ručně. Podvozek pod zavazadlovým oddílem je hnací, druhý podvozek je běžný.

Nové motoráky na vedlejších tratích nahradily část parních lokomotiv. Původně se s nimi počítalo jako s náhradou také za Hurvínky, ovšem ukázalo se, že jsou mnohem poruchovější než starší řada M 131.1. Neměly ani o moc lepší jízdní vlastnosti. Už od poloviny 80. let začaly ČSD některé Singrovky rušit, poslední dojezdily v pravidelném provozu v prosinci 2002 v DKV Louny. Část z nich dále plnila funkci záložních vozidel a zaskakovala například za vozy řady 810.

Příběh motorového vozu M240.0033

Vůz M240.0033 byl vyroben v roce 1963. Technicko-policejní zkoušku vykonal dne 30. 12. 1963 na trati mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Jeho domovem se na 20 let stalo lokomotivní depo Děčín.

V roce 1983 motorák poprvé změnil působiště, když se z Děčína přestěhoval do Kralup nad Vltavou. V kralupském depu však nevydržel dlouho, hned následující rok byl odprodán podniku ZZN Černovice u Chomutova. Stalo se tak 1. 8. 1984. Vůz jezdil na vlečce černovického sila do devadesátých let, kdy jej odtamtud odkoupila společnost Loko-Motiv.

Karoserie vozu byla ve velmi špatném stavu, proto jsme v roce 1997 odkoupili ještě motorový vůz M240.0063, rovněž z depa Kralupy nad Vltavou. Zničená karoserie našeho vozu 0033 byla nahrazena lepší karoserií z kralupské 0063.

Současný stav

Motorový vůz prochází v současné době opravou do provozního stavu. V prosinci 2020 jsme Singrovku přivezli z Českých Budějovic zpět na Křimov. V jižních Čechách byla kompletně opravena skříň a vůz dostal nový lak. Na Křimově nás čeká ještě spousta práce, než bude motorák moci vyjet s cestujícími. Nejdůležitějším úkolem je "oživení" vozu. Musíme obnovit stanoviště strojvedoucího a zapojit všechny ovládací prvky nejen na stanovištích, ale také v motorové části. Následovat budou ještě drobnější opravy v interiéru vozu.

Následující fotogalerie přibližuje průběh opravy a znovuzprovoznění motorového vozu:

Průběh oprav

Označení

M240 0033

1963 - 1988

820 033-6

od 1988


Výrobní číslo

64 627

NVR číslo

95 54 5 820 033-9

Přezdívky

  • Singrovka - Zvuk motoru připomíná šicí stroj značky Singer
  • Kačena, Kachna - Při jízdě přes výhybky se vůz kolébal

Technické údaje

Rok výroby

1963

Výrobce

Vagonka TATRA Studénka


Délka přes nárazníky

18 500 mm

Výška

3 780 mm

Hmotnost ve službě

31,6 t

Maximální rychlost

70 km/h

Motor

Dvanáctiválec TATRA 930-4

Zdvihový objem motoru 

17,64 l

Přenos výkonu

Hydrodynamický

Výkon motoru

206 kW

Maximální tažná síla

40 kN

Objem nádrže

500 l

Uspořádání dvojkolí

2'B'


Počet míst k sezení

56

Počet míst k stání

46