M240 0033
Singrovka (820 033-9)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě M240.0
Ve druhé polovině 50. let byli na vedlejších tratích po celém Československu rozšířeni Hurvínci řady M131.1. Ministerstvo dopravy začalo hledat jejich doplnění a částečnou náhradu, a proto zadalo vývoj nového čtyřnápravového motorového vozu. Na konci roku 1959 dokončila Vagonka Tatra Studénka dva prototypy řady M230.5 s hydrodynamickým přenosem výkonu. V letech 1963 - 1964 následovala sériová výroba 120 vozů, které přinesly oproti prototypům několik změn. Maximální rychlost byla u sériových motoráků zvýšena na 70 km/h, a tak nesly označení M240.0.
Pohon vozu zajišťuje naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA 930-4. Přenos výkonu je hydrodynamický, vůz je vybaven třístupňovou hydrodynamickou převodovkou ČKD H 250 M. Řazení je automatické, ovšem je možné řadit i ručně. Podvozek pod zavazadlovým oddílem je hnací, druhý podvozek je běžný.
Nové motoráky na vedlejších tratích nahradily část parních lokomotiv. Původně se s nimi počítalo jako s náhradou také za Hurvínky, ovšem ukázalo se, že jsou mnohem poruchovější než starší řada M 131.1. Neměly ani o moc lepší jízdní vlastnosti. Už od poloviny 80. let začaly ČSD některé Singrovky rušit, poslední dojezdily v pravidelném provozu v prosinci 2002 v DKV Louny. Část z nich dále plnila funkci záložních vozidel a zaskakovala například za vozy řady 810.
Příběh motorového vozu M240.0033
Vůz M240.0033 byl vyroben v roce 1963. Technicko-policejní zkoušku vykonal dne 30. 12. 1963 na trati mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Jeho domovem se na 20 let stalo lokomotivní depo Děčín.
V roce 1983 motorák poprvé změnil působiště, když se z Děčína přestěhoval do Kralup nad Vltavou. V kralupském depu však nevydržel dlouho, hned následující rok byl odprodán podniku ZZN Černovice u Chomutova. Stalo se tak 1. 8. 1984. Vůz jezdil na vlečce černovického sila do devadesátých let, kdy jej odtamtud odkoupila společnost LOKO-MOTIV.
Karoserie vozu byla ve velmi špatném stavu, proto jsme v roce 1997 odkoupili ještě motorový vůz M240.0063, rovněž z depa Kralupy nad Vltavou. Zničená karoserie našeho vozu 0033 byla nahrazena lepší karoserií z kralupské 0063.
Současný stav
Motorový vůz prochází v současné době opravou do provozního stavu. V prosinci 2020 jsme Singrovku přivezli z Českých Budějovic, kde byla opravena skříň a vůz dostal nový lak. Nás však čeká ještě spousta práce, než bude motorák moci vyjet s cestujícími.
Na Křimově postupně pokračujeme ve znovuzprovozňování motorového vozu - v plánu bylo vůz zkompletovat, osadit řídící pulty a začít se zapojováním ovládacích prvků, neboli oživováním. Na začátku se Honzové věnovali elektrické části vozu - dali dohromady rozvaděč, kabeláž a opravili spoustu dalších součástí.
Když jsme začali pracovat na stanovištích strojvedoucího, brzy jsme zjistili, že to nebude tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo... Po demontáži umakartového obložení a odkrytí vnitřností karoserie bylo jasné, že stanoviště strojvedoucího budou potřebovat větší opravu, než jsme původně předpokládali. A tak jsme se do stanovišť pustili víceméně znovu a pořádně.
Jednou z výzev bylo také nahrazení obložení pod čelními okny, protože sololitové desky s tapetou se nedochovaly. Zkusili jsme zakrýt čelo překližkou, ta se ale neosvědčila. Oříšek jsme rozlouskli s pomocí desek z měkčeného PVC, které se používají na velkoplošné reklamní poutače. Místo reklamy jsme si na ně nechali natisknout vzor původní tapety.
Níže uvádíme výčet prací, které jsme již provedli, a fotogalerii z opravy:
Stanoviště strojvedoucího
- Renovace a zapojení pozičních světel (2022)
- Hydroizolační nátěr čela a izolační vata zakrytá překližkou (2022-2023)
- Pokládka lina (2023)
- Renovace řídících kontrolérů (2023)
- Renovace částí řídících pultů (2023)
- Oprava rámu se vzduchařinou + nová podlaha pod ním (2024)
- Přepracování dřevěných lišt kolem čelních oken (2024)
- Nové dřevěné rámy bočních oken (2024)
- Oprava a zastavení koroze vnitřností karoserie (2024)
- Nová izolace čela vozu (2024)
- Oprava umakartového obložení (2024-2025)
- Nové obložení z měkčeného PVC pod čelními okny (2024-2025)
- Nyní: postupné dokončení opravy karoserie a obložení jednoho stanoviště, souběžně probíhající oprava na druhém stanovišti
Oddíl pro cestující
- Instalace polospouštěcích oken (2021)
- Oprava interiéru bude následovat po oživení vozu
Motorový prostor a elektroinstalace
- Nové konektory na propojovací kabely (2022)
- Nové propojovací kabely mezi rámem vozidla a rámem trakčního soustrojí (2022)
- Oprava skříně s jističi v podružném rozvaděči (2022-2023)
- Regulátor nabíjení (2023)
- Nová kabeláž k bateriím a zásuvka na nabíjení (2023)
- Oprava stavěče otáček (2024)
- Přípravy spalovacího motoru: kontrola, čištění, seřízení... (2024)
- Úspěšný zkušební start (srpen 2024)
Průběh oprav
Technické údaje
Rok výroby | 1963 |
Výrobce | Vagonka TATRA Studénka |
Délka přes nárazníky | 18 500 mm |
Hmotnost ve službě | 31,6 t |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Motor | TATRA T 930-4 K |
Zdvihový objem motoru | 17,641 l |
Trvalý výkon | 206 kW (276 koní) |
Maximální tažná síla | 40 kN |
Přenos výkonu | Hydrodynamický |
Převodovka | ČKD H 250 M |
Uspořádání pojezdu | 2'B' |
Objem palivové nádrže | 500 l |
Počet míst k sezení | 56 |
Počet míst k stání | 46 |