M240 0033

Singrovka (820 033-9)

O řadě M240.0

Ve druhé polovině 50. let byli na vedlejších tratích po celém Československu rozšířeni Hurvínci řady M131.1. Ministerstvo dopravy začalo hledat jejich doplnění a částečnou náhradu, a proto zadalo vývoj nového čtyřnápravového motorového vozu. Na konci roku 1959 dokončila Vagonka Tatra Studénka dva prototypy řady M230.5 s hydrodynamickým přenosem výkonu. V letech 1963 - 1964 následovala sériová výroba 120 vozů, které přinesly oproti prototypům několik změn. Maximální rychlost byla u sériových motoráků zvýšena na 70 km/h, a tak nesly označení M240.0.

Pohon vozu zajišťuje naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA 930-4. Přenos výkonu je hydrodynamický, vůz je vybaven třístupňovou hydrodynamickou převodovkou ČKD H 250 M. Řazení je automatické, ovšem je možné řadit i ručně. Podvozek pod zavazadlovým oddílem je hnací, druhý podvozek je běžný.

Nové motoráky na vedlejších tratích nahradily část parních lokomotiv. Původně se s nimi počítalo jako s náhradou také za Hurvínky, ovšem ukázalo se, že jsou mnohem poruchovější než starší řada M 131.1. Neměly ani o moc lepší jízdní vlastnosti. Už od poloviny 80. let začaly ČSD některé Singrovky rušit, poslední dojezdily v pravidelném provozu v prosinci 2002 v DKV Louny. Část z nich dále plnila funkci záložních vozidel a zaskakovala například za vozy řady 810.

Příběh motorového vozu M240.0033

Vůz M240.0033 byl vyroben v roce 1963. Technicko-policejní zkoušku vykonal dne 30. 12. 1963 na trati mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Jeho domovem se na 20 let stalo lokomotivní depo Děčín.

V roce 1983 motorák poprvé změnil působiště, když se z Děčína přestěhoval do Kralup nad Vltavou. V kralupském depu však nevydržel dlouho, hned následující rok byl odprodán podniku ZZN Černovice u Chomutova. Stalo se tak 1. 8. 1984. Vůz jezdil na vlečce černovického sila do devadesátých let, kdy jej odtamtud odkoupila společnost LOKO-MOTIV.

Karoserie vozu byla ve velmi špatném stavu, proto jsme v roce 1997 odkoupili ještě motorový vůz M240.0063, rovněž z depa Kralupy nad Vltavou. Zničená karoserie našeho vozu 0033 byla nahrazena lepší karoserií z kralupské 0063.

Současný stav

Motorový vůz prochází v současné době opravou do provozního stavu. V prosinci 2020 jsme Singrovku přivezli z Českých Budějovic, kde byla opravena skříň a vůz dostal nový lak. Nás však čeká ještě spousta práce, než bude motorák moci vyjet s cestujícími.

Na Křimově postupně pokračujeme ve znovuzprovozňování motorového vozu - v plánu bylo vůz zkompletovat, osadit řídící pulty a začít se zapojováním ovládacích prvků, neboli oživováním. Na začátku se Honzové věnovali elektrické části vozu - dali dohromady rozvaděč, kabeláž a opravili spoustu dalších součástí.

Když jsme začali pracovat na stanovištích strojvedoucího, brzy jsme zjistili, že to nebude tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo... Po demontáži umakartového obložení a odkrytí vnitřností karoserie bylo jasné, že stanoviště strojvedoucího budou potřebovat větší opravu, než jsme původně předpokládali. A tak jsme se do stanovišť pustili víceméně znovu a pořádně.

Jednou z výzev bylo také nahrazení obložení pod čelními okny, protože sololitové desky s tapetou se nedochovaly. Zkusili jsme zakrýt čelo překližkou, ta se ale neosvědčila. Oříšek jsme rozlouskli s pomocí desek z měkčeného PVC, které se používají na velkoplošné reklamní poutače. Místo reklamy jsme si na ně nechali natisknout vzor původní tapety.

Níže uvádíme výčet prací, které jsme již provedli, a fotogalerii z opravy:

Stanoviště strojvedoucího

  • Renovace a zapojení pozičních světel (2022)
  • Hydroizolační nátěr čela a izolační vata zakrytá překližkou (2022-2023)
  • Pokládka lina (2023)
  • Renovace řídících kontrolérů (2023)
  • Renovace částí řídících pultů (2023)
  • Oprava rámu se vzduchařinou + nová podlaha pod ním (2024)
  • Přepracování dřevěných lišt kolem čelních oken (2024)
  • Nové dřevěné rámy bočních oken (2024)
  • Oprava a zastavení koroze vnitřností karoserie (2024)
  • Nová izolace čela vozu (2024)
  • Oprava umakartového obložení (2024-2025)
  • Nové obložení z měkčeného PVC pod čelními okny (2024-2025)
  • Nyní: postupné dokončení opravy karoserie a obložení jednoho stanoviště, souběžně probíhající oprava na druhém stanovišti

Oddíl pro cestující

  • Instalace polospouštěcích oken (2021)
  • Oprava interiéru bude následovat po oživení vozu

Motorový prostor a elektroinstalace

  • Nové konektory na propojovací kabely (2022)
  • Nové propojovací kabely mezi rámem vozidla a rámem trakčního soustrojí (2022)
  • Oprava skříně s jističi v podružném rozvaděči (2022-2023)
  • Regulátor nabíjení (2023)
  • Nová kabeláž k bateriím a zásuvka na nabíjení (2023)
  • Oprava stavěče otáček (2024)
  • Přípravy spalovacího motoru: kontrola, čištění, seřízení... (2024)
  • Úspěšný zkušební start (srpen 2024)

Průběh oprav

Označení

M240.00331963 – 1988
820.033-91988 – dosud

Výrobní číslo64 627

Přezdívky

  • Singrovka - Zvuk motoru připomíná šicí stroj značky Singer
  • Kačena, Kachna - Při jízdě přes výhybky se vůz kolébal

Technické údaje

Rok výroby1963
VýrobceVagonka TATRA Studénka

Délka přes nárazníky18 500 mm
Hmotnost ve službě31,6 t
Maximální rychlost70 km/h
MotorTATRA T 930-4 K
Zdvihový objem motoru17,641 l
Trvalý výkon206 kW (276 koní)
Maximální tažná síla40 kN
Přenos výkonuHydrodynamický
PřevodovkaČKD H 250 M
Uspořádání pojezdu2'B'
Objem palivové nádrže500 l

Počet míst k sezení56
Počet míst k stání46

Fotogalerie