M240 0033
Singrovka (820 033-6)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě M240.0
Ve druhé polovině 50. let byli na vedlejších tratích po celém Československu rozšířeni Hurvínci řady M131.1. Ministerstvo dopravy začalo hledat jejich doplnění a částečnou náhradu, a proto zadalo vývoj nového čtyřnápravového motorového vozu. Na konci roku 1959 dokončila Vagonka Tatra Studénka dva prototypy řady M230.5 s hydrodynamickým přenosem výkonu. V letech 1963 - 1964 následovala sériová výroba 120 vozů, které přinesly oproti prototypům několik změn. Maximální rychlost byla u sériových motoráků zvýšena na 70 km/h, a tak nesly označení M240.0.
Pohon vozu zajišťuje naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA 930-4. Přenos výkonu je hydrodynamický, vůz je vybaven třístupňovou hydrodynamickou převodovkou ČKD H 250 M. Řazení je automatické, ovšem je možné řadit i ručně. Podvozek pod zavazadlovým oddílem je hnací, druhý podvozek je běžný.
Nové motoráky na vedlejších tratích nahradily část parních lokomotiv. Původně se s nimi počítalo jako s náhradou také za Hurvínky, ovšem ukázalo se, že jsou mnohem poruchovější než starší řada M 131.1. Neměly ani o moc lepší jízdní vlastnosti. Už od poloviny 80. let začaly ČSD některé Singrovky rušit, poslední dojezdily v pravidelném provozu v prosinci 2002 v DKV Louny. Část z nich dále plnila funkci záložních vozidel a zaskakovala například za vozy řady 810.
Příběh motorového vozu M240.0033
Vůz M240.0033 byl vyroben v roce 1963. Technicko-policejní zkoušku vykonal dne 30. 12. 1963 na trati mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Jeho domovem se na 20 let stalo lokomotivní depo Děčín.
V roce 1983 motorák poprvé změnil působiště, když se z Děčína přestěhoval do Kralup nad Vltavou. V kralupském depu však nevydržel dlouho, hned následující rok byl odprodán podniku ZZN Černovice u Chomutova. Stalo se tak 1. 8. 1984. Vůz jezdil na vlečce černovického sila do devadesátých let, kdy jej odtamtud odkoupila společnost Loko-Motiv.
Karoserie vozu byla ve velmi špatném stavu, proto jsme v roce 1997 odkoupili ještě motorový vůz M240.0063, rovněž z depa Kralupy nad Vltavou. Zničená karoserie našeho vozu 0033 byla nahrazena lepší karoserií z kralupské 0063.
Současný stav
Motorový vůz prochází v současné době opravou do provozního stavu. V prosinci 2020 jsme Singrovku přivezli z Českých Budějovic zpět na Křimov. V jižních Čechách byla kompletně opravena skříň a vůz dostal nový lak. Na Křimově nás čeká ještě spousta práce, než bude motorák moci vyjet s cestujícími. Nejdůležitějším úkolem je "oživení" vozu. Musíme obnovit stanoviště strojvedoucího a zapojit všechny ovládací prvky nejen na stanovištích, ale také v motorové části. Následovat budou ještě drobnější opravy v interiéru vozu.
Na začátku jsme namontovali polospouštěcí okna jak do oddílu pro cestující, tak do služebního oddílu. Proběhla také izolace čel vozu - na stanovištích strojvedoucího dostal motorák hydroizolační nátěr a izolační vatu, to vše jsme zakryli překližkou. Tím byl splněn základní předpoklad k tomu, abychom mohli nainstalovat řídící pulty.
Velký kus práce na voze odvedli naši kolegové elektrikáři, kteří nám s opravou motoráku ve svém volném čase pomáhají. Ti na začátku vyrobili nové propojovací kabely, které spojí rám vozidla se samostatným rámem trakčního ústrojí. Poté důkladně vyčistili elektrické rozvaděče a opravili skříň s jističi, která se nachází v podružném rozvaděči. Na stanovištích strojvedoucího zapojili poziční světla.
Následující fotogalerie přibližuje průběh opravy a znovuzprovoznění motorového vozu:
Průběh oprav
Technické údaje
Rok výroby
1963
Výrobce
Vagonka TATRA Studénka
Délka přes nárazníky
18 500 mm
Výška
3 780 mm
Hmotnost ve službě
31,6 t
Maximální rychlost
70 km/h
Motor
Dvanáctiválec TATRA 930-4
Zdvihový objem motoru
17,64 l
Přenos výkonu
Hydrodynamický
Výkon motoru
206 kW
Maximální tažná síla
40 kN
Objem nádrže
500 l
Uspořádání dvojkolí
2'B'
Počet míst k sezení
56
Počet míst k stání