T211 0608
Puklík (701 680-1)
O řadě / Příběh / Současný stav / Označení / Přezdívky / Technické údaje / Fotogalerie
O řadě T211.1
V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.
Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).
"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na mnoha vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.
Současný stav
Když jsme lokomotivu získali, její stav nebyl nijak pěkný. Přesto jsme v roce 2016 úspěšně dokončili její čtyřletou opravu a v současné době je opět provozní. Součástí opravy byl nový červený lak, do kterého se lokomotiva převlékla v roce 2015.
Na jaře 2023 jsme v lokomotivě provedli výměnu motoru. S původním motorem jsme museli stále dokola řešit mnoho problémů, proto jsme do Puklíka dosadili nový dvanáctiválec po generální opravě. Článek o výměně motoru si můžete přečíst v archivu.
Přezdívky
- Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
- Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
- Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
- Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu
Technické údaje
Rok výroby
1959
Rok rekonstrukce
?
Výrobce
ČKD Praha
Délka přes nárazníky
7 240 mm
Výška
Hmotnost
22 t
Maximální rychlost
40 km/h
Motor
TATRA T 930-51
Zdvihový objem motoru
17,64 l
Výkon motoru
147 kW
Maximální tažná síla
57 kN
Objem nádrže
350 l
Přenos výkonu
Mechanický
Uspořádání pojezdu
B
Fotogalerie
Vlečka Ekometal a Křimov
Výměna motoru na jaře 2023
Níže si můžete prohlédnout několik videí:
Úvodní foto: Mario Morgner