T211 0608

Puklík (701 680-1)

O řadě T211.1

V roce 1955 byl v ČKD Praha dokončen prototyp motorové lokomotivy řady T211.0 (dnes 700). Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.

Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA 930-51. Rekonstrukce prováděla jednotlivá lokomotivní depa, především LD Břeclav, LD Jihlava, LD Vrútky a LD Zdice. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).

"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily a dodnes se s nimi lze setkat na některých vlečkách. V lokomotivních depech je už většinou nahradila modernější vozidla.

Příběh lokomotivy T211.0608

V roce 1959 vyrobila pražská lokomotivka ČKD stroj T211.0608. Puklík jezdil nejdříve ve firmě Armabeton Prunéřov, později se přesunul do kovošrotu Ekometal Prunéřov. Odtud ho v listopadu 2011 získala společnost LOKO-MOTIV.

Současný stav

Když jsme lokomotivu získali, její stav nebyl nijak pěkný. Přesto jsme v roce 2016 úspěšně dokončili její čtyřletou opravu a v současné době je opět provozní. Součástí opravy byl nový červený lak, do kterého se lokomotiva převlékla v roce 2015.

Na jaře 2023 jsme v lokomotivě provedli výměnu motoru. S původním motorem jsme museli stále dokola řešit mnoho problémů, proto jsme do Puklíka dosadili nový dvanáctiválec po generální opravě. Článek o výměně motoru si můžete přečíst v archivu.

Označení

T211.0608

1959 - 19??

T211.1680

19?? - 1995

701.680-1

od 1995


Výrobní číslo

ČKD 4541/1959

NVR číslo

98 54 4 701 680-1

Přezdívky

  • Puklík - od slova pukl (kozel). Malá lokomotiva, která zvláštně "poskakuje"
  • Prasátko - chladič v přední části lokomotivy má tvar dvou kruhových průduchů vedle sebe, proto připomíná prasečí rypák
  • Skokan - řízení stroje vyžaduje cit, jinak má nepříjemně prudký rozjezd a při jízdě "skáče"
  • Mechanik - podle mechanického přenosu výkonu

Technické údaje

Rok výroby

1959

Rok rekonstrukce

?

Výrobce

ČKD Praha


Délka přes nárazníky

7 240 mm

Výška

3 348 mm

Hmotnost

22 t

Maximální rychlost

40 km/h

Motor

TATRA T 930-51

Zdvihový objem motoru

17,64 l

Výkon motoru

147 kW

Maximální tažná síla

57 kN

Objem nádrže

350 l

Přenos výkonu

Mechanický

Uspořádání pojezdu

B

Fotogalerie

Vlečka Ekometal a Křimov

Výměna motoru na jaře 2023

Níže si můžete prohlédnout několik videí:

Úvodní foto: Mario Morgner