M131 1513

Hurvínek (801 513-3)

O řadě M131.1

Po druhé světové válce potřebovaly ČSD rychle obnovit provoz na lokálních tratích. Vozidlový park, který měly k dispozici, byl velice různorodý, a tak bylo téměř nemožné ho dlouhodobě udržovat. Ministerstvo dopravy proto v roce 1946 zadalo Tatře Kopřivnice vývoj nového dvounápravového motorového vozu. Prototyp M131.101 byl dokončen v roce 1948 a ještě v témže roce začala sériová výroba. Během osmi let vzniklo celkem 549 motorových vozů, které se tak na dlouho staly nejpočetnější řadou u ČSD.

Vozy jsou vybaveny mechanickým přenosem výkonu. Pod podlahou se ukrývá naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválec TATRA T 301. Převodovka Mylius je čtyřstupňová. Dřevěné lavice v oddíle pro cestující poskytují 48 míst k sezení. Na obou čelech vozu je stanoviště strojvedoucího, které současně slouží jako nástupní prostor. Přední stanoviště je vybaveno toaletou.

Hurvínci byli nasazováni po celém Československu, byli dislokováni prakticky ve všech lokomotivních depech. Díky své jednoduchosti a spolehlivosti byly vozy oblíbené. V pravidelném provozu vydržely až do roku 1984, tedy 36 let od vyrobení prototypu. Dva vozy sloužily jako záloha ještě na počátku 90. let. Některé vozy byly po vyřazení odprodány průmyslovým podnikům a ještě několik let sloužily k posunu na vlečkách. Dnes je mnoho Hurvínků zachováno jako historická vozidla.

Příběh motorového vozu M131.1513

V roce 1955 opustil brány vagonky ve Studénce motorový vůz M131.1513. Po celý jeho provozní život bylo jeho domovem lokomotivní depo Chomutov. Byl jedním z turnusových vozidel na trati Chomutov - Vejprty.

V chomutovském depu jezdil až do roku 1979, ČSD ho administrativně zrušily k 26. červnu 1980. Poté jej odkoupil tehdejší státní podnik ZZN Černovice u Chomutova. Několik let zde sloužil k posunu, později se z něj stala nepojízdná dílna a králíkárna.

V roce 1989, kdy už bylo možné realizovat větší snahy o záchranu historických kolejových vozidel, jsme začali uvažovat o jeho záchraně. O dva roky později se skutečně podařilo vůz získat. Náročná oprava zpět do provozního stavu trvala čtyři roky a dne 6. června 1995 Hurvínek úspěšně absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku. Červený motorák se tak oficiálně stal prvním provozuschopným vozidlem společnosti LOKO-MOTIV.

Na začátku nového tisíciletí však vyvrcholil spor mezi společností LOKO-MOTIV a Českými drahami o vlastnictví vozu. České dráhy zanesly námi opravený motorový vůz do HIMu nálezem, přestože existoval protokol o odprodeji vozu z majetku ČD jinému majiteli. Tato skutečnost vůz na dlouho vyřadila z provozu, až v roce 2011 se podařilo nepříjemnou situaci vyřešit a od roku 2012 náš motorák znovu brázdí české koleje.

Současný stav

V současné době je motorový vůz M131.1513 opět plně provozním vozidlem. Na začátku roku 2022 byla provedena generální oprava jeho motoru.

Výskyt

Náš motorák už najezdil pod hlavičkou společnosti LOKO-MOTIV minimálně desetitisíce kilometrů po celé České republice. Podíval se také do Rakouska a na podvalníku projel úzkorozchodnou Přísečnickou dráhu (Preßnitztalbahn) mezi městy Steinbach a Jöhstadt, která leží jen pár kilometrů od českoněmeckých hranic.

Kde všude už náš Hurvínek byl, znázorňuje mapka:

Označení

M131.15131955 – 1988
801.513-31988 – dosud*

Výrobní číslo54176
NVR číslo90 54 3 801 513-3

*Řada 801 slouží pouze pro administrativní účely, v provozu se na voze nikdy neobjevila.

Přezdívky

  • Hurvínek - Motorové vozy byly téměř celé ze dřeva, stejně jako loutková postavička ze seriálu "Spejbl a Hurvínek". Řízení vozu také připomínalo ovládání loutky.

Technické údaje

Rok výroby1955
VýrobceVagonka Studénka

Délka přes nárazníky12 100 mm
Hmotnost prázdného vozu16,6 t
Hmotnost obsazeného vozu20,9 t
Maximální rychlost60 km/h
MotorTATRA T 301
Zdvihový objem motoru14,825 l
Trvalý výkon113,9 kW (155 koní)
Maximální tažná síla28 kN
Přenos výkonuMechanický
PřevodovkaMylius (čtyřstupňová)
Uspořádání pojezduA1
Objem palivové nádrže220 l

Počet míst k sezení48

Fotogalerie

Renovace v depu Chomutov

Jízdy LOKO-MOTIV