Archiv akcí 2025

Akce a zvláštní vlaky v roce 2025

150 let trati Křimov – Reitzenhain

23. srpna 2025

Zaniklá železniční trať Křimov – Reitzenhain by v letošním roce oslavila jedno a půl století existence. Na den přesně 150 let po jejím uvedení do provozu jsme si její nedožité jubileum připomněli ve spolupráci se spolkem Heimatverein Reitzenhain. Ten se stará o kulturní život v malé obci za česko-německými hranicemi, jíž kdysi vévodilo obrovské a důležité pohraniční nádraží.

Středobodem oslav se stala stará radnice v Reitzenhainu, jež se nachází přes ulici od dodnes stojící nádražní budovy. Pro návštěvníky byl připraven bohatý program od přednášek a prohlídek prostor někdejší železniční stanice přes výstavu s železniční tématikou až po skákací hrad pro děti. Nechyběla živá hudba a spousta jídla a pití.

Na české straně čekala na návštěvníky křimovská výtopna. Po celý den probíhaly prohlídky budovaného železničního muzea v češtině i v němčině, přičemž vzhledem k národnostnímu složení příchozích značně převažoval germánský jazyk. Dále nechybělo drobné občerstvení a především opékání špekáčků – tuto českou tradici si u nás i němečtí příznivci železné dráhy velice oblíbili.

Protože po kolejích se tu už asi nikdy nesvezeme, jezdil mezi Reitzenhainem a Křimovem celý den historický autobus IKARUS 211. V plánu byl hodinový takt, ovšem zájem byl (převážně odpoledne) takový, že modrobílá "čabajka" prakticky pendlovala pořád tam a zpátky.

Krušné hory opět ukázaly, že v létě nemusí být jen sluníčko a modrá obloha. Navzdory chladnému počasí a několika přeháňkám se na české straně hranice za ten den vystřídaly odhadem tři stovky návštěvníků a lze tedy říci, že návštěvnost předčila všechna naše očekávání.

FOTOGALERIE BUDE DOPLNĚNA

Výlet kolem Doupova

16. srpna 2025

Třetí srpnovou sobotu se uskutečnila jízda pro uzavřenou německou skupinu. Gerald s manželkou Eddou vzali rodinu a přátele, objednali si u nás zvláštní vlak a vyrazili na celodenní výlet do Čech.

Při našem bezmála dvanáctihodinovém putování jsme víceméně objeli celé Doupovské hory. Projeli jsme se po Doupovské dráze, na oběd jsme se zastavili v Zámeckém pivovaru Chyše a malebným údolím říčky Teplé jsme dojeli do metropole Karlovarského kraje. Odtud jsme se po Podkrušnohorské magistrále podél Ohře vrátili k domovu.

Ohlasy od německých cestujících byly velmi pozitivní a všech 41 účastníků odcházelo s úsměvem na tváři. A jestliže byly spokojeny i děti, tak lze bezpochyby říci, že se výlet vydařil na výbornou.

Trasa: Křimov – Chomutov – Kadaň-Prunéřov – Kadaňský Rohozec – Kaštice – Blatno u Jesenice – Chyše – Bečov nad Teplou – Karlovy Vary – Chomutov – Křimov

S civilkami do Zubrnic

12. srpna 2025

Služby našeho motoráku pravidelně využívají jirkovské "civilky". Svaz postižených civilizačními chorobami si u nás každý rok objedná nějaký výlet zvláštním vlakem.

Letos se jejich putování uskutečnilo v úterý 12. srpna. Cílem byly Zubrnice, kde si účastníci prohlédli místní skanzen a železniční muzeum.

Okružní jízda kolem dolu II

27. července 2025

Druhá ze tří letošních jízd "na šachtu" proběhla poslední červencovou neděli. Zvláštní vlak byl vypraven v rámci festivalu Landscape, který v letošním roce nese podtitul "Kadaň a dál…". Hurvínek pro své cestující opět zajistil zhruba tříhodinovou okružní jízdu kolem velkolomu Nástup. Stejně jako v červnu, i nyní se sešlo přesně 48 zájemců a kapacita motorového vozu byla zcela naplněna.

Trasa: Kadaň – Želina – Kadaň – Kadaň-Prunéřov – Odb. Dubina – Droužkovice – Březno u Chomutova – důlní dráha SD (přes Tušimice) – Kadaň-Prunéřov – Kadaň.

Odpolední jízda do Bochova

19. července 2025

V tentýž den jako zájezd do botanické zahrady jsme zvládli ještě jednu jízdu. V podvečerních hodinách jsme přeci jen zavítali ještě do Bochova. Zvláštní vlak jel v trase Chyše – Protivec – Bochov, po půlhodinovém pobytu v konečné stanici se Hurvínek vydal zase zpět.

Účast byla větší než při dopoledním výletu do Bečova nad Teplou – na cestě do Bochova byl motorový vůz velmi slušně zaplněn.

Zájezd do Bečovské botanické zahrady

19. července 2025

Se Spolkem Žluticko jsme v minulých letech zrealizovali několik jízd historickým motorovým vozem do Bochova. Letošní akce však byla jiná – jízda byla organizována formou zájezdu.

Hurvínek vyrážel ráno z dopravny Chyše a přes Žlutice, Štědrou a Toužim dojel do Bečova nad Teplou. Hlavním cílem zájezdu byla zdejší botanická zahrada. Pro návštěvníky byla připravena komentovaná prohlídka zahrady, jejíž historie sahá až do roku 1918. Prohlédli jsme si zde spoustu zajímavých rostlin – od sekvoje přes korkovník amurský až po sbírku mnoha odrůd růží s rozličnými názvy, které spojuje jméno českého šlechtitele Jana Böhma.

K obědu nám v Bečovské botanické zahradě připravili výbornou čorbu – bohatou polévku původem z balkánských zemí. Odpoledne se historický vlak vydal po stejné trase zpět.

Zájem o jízdu bohužel nebyl takový, jaký organizátoři očekávali. Ti, kteří se zúčastnili, však rozhodně nelitovali. Projeli jsme se po hezké trati, která se vine Tepelskou vrchovinou a Slavkovským lesem, a v botanické zahradě jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí.

Příměstský tábor ze Spořic

15. července 2025

V úterý 15. července k nám přijel příměstský tábor ze Spořic.

Třicet dětí jsme odvezli Hurvínkem z Chomutova do Křimova, kde si prohlédly mašinky a opekly buřta. Velký zájem byl také o svezení na lokomotivě.

Před polednem odvezl Hurvínek své cestující ještě do měděnecké zastávky, kde byla možnost vystoupat na vrch Mědník. Pak už třicet účastníků příměstského tábora zamířilo historickým motorákem zpět do Chomutova.

Podle dětských úsměvů lze soudit, že se akce vydařila. Během dne padla spousta zvídavých dotazů, děti byly (v dobrém slova smyslu) nesmírně zvědavé a my věříme, že si ten den s mašinkami užily.

Historickým cyklovlakem do Krušných hor

XIII. ročník: letní prázdninové víkendy 2025

O letních prázdninových víkendech jsme již potřinácté vypravili historické cyklovlaky do Krušných hor. Hurvínek M131.1513 s krytým vozem řady Ztrc vyjel v letošní sezoně celkem devětkrát.

Trasa zůstává již spoustu let nezměněna: z Klášterce nad Ohří přes Chomutov a Křimov dojedeme do Vejprt a odpoledne se vracíme stejnou cestou zpět. V Křimově se stala tradicí hodinová pauza na občerstvení a opékání špekáčků, pro zájemce je připravena také prohlídka výtopny.

Obecně platí, že počet cestujících ve zvláštních vlacích úzce souvisí s počasím. A tak v našem motoráku někdy sedělo třicet výletníků, někdy zase třeba šedesát. Leckdy těch 48 míst k sezení prostě nestačí – a to svědčí o tom, že vás cyklovlaky i po třinácti letech jejich provozu stále baví, což nás vždycky moc těší. Odhadneme-li celkový počet cestujících za letošní sezonu, dostaneme se zhruba k číslu 400.

Poděkování patří rovněž všem partnerům, kteří cyklovlaky finančně podporují – bez nich by tato čím dál oblíbenější tradice nejspíš nikdy nevznikla.

Muzejní noc na Křimově

21. června 2025

Na konci června jsme na Křimově zorganizovali Noc muzeí. Ve večerních hodinách vyrážel z Chomutova do hor motorový vůz Hurvínek, který krátce po půl desáté dovezl své cestující na Křimov.

Program na Křimově byl tradiční: opékání špekáčků nebo večerní prohlídka výtopny. Návštěvníci si mohli prohlédnout nasvícená vozidla, vyzkoušeli jsme také nové lampy nad vraty výtopny.

Krátce před jedenáctou hodinou se historický motorák vydal zpátky do Chomutova.

Landscape Festival: okružní jízda kolem dolu

15. června 2025

V polovině června se konala první ze tří letošních jízd kolem velkolomu Nástup. Zvláštní vlak byl vypraven v rámci festivalu Landscape, který v letošním roce nese podtitul "Kadaň a dál…".

Hurvínek M131.1513 vyzvedl dopoledne své cestující v Kadani. Zajel "na otočku" do dopravny Želina, odkud se vydal přes Kadaň do Března u Chomutova. Při té příležitosti jsme se projeli po spojovací trati Odb. Dubina – Droužkovice, kudy nejezdí žádné osobní vlaky. Ve Březně u Chomutova nás čekala půlhodinová pauza, při níž si cestující mohli prohlédnout výstavu lokomotiv – k vidění byly čtyři stroje patřící SD Kolejová doprava. Krátce před polednem pak Hurvínek najel na důlní dráhu Severočeských dolů.

Po Kadaňsko-tušimické dráze jsme z Března u Chomutova pokračovali přes Tušimice až do Prunéřova. V Tušimicích jsme zavítali do dopravny T1, kde se uhlí z dolu Nástup sype do vlaků. Odtud míří typicky do prunéřovské elektrárny nebo do Opatovic nad Labem. Pouť po dvacetikilometrové vlečce jsme zakončili v Prunéřově, kde jsme projeli celým areálem elektráren. Následně jsme se přes výtažnou kolej dostali do stanice Kadaň-Prunéřov na "veřejné" síti Správy železnic. Na závěr jsme se vrátili do stanice Kadaň, kde vystoupilo všech osmačtyřicet cestujících.

Ohlasy od "účastníků zájezdu" byly velmi pozitivní. Není divu, neboť do těchto míst se běžný člověk nepodívá každý den. Na letošní rok jsou v plánu ještě dvě takové jízdy, a to o nedělích 27. července a 14. září.

140 let Moldavské dráhy

14. června 2025

Moldavská dráha letos oslavila výročí 140 let od uvedení do plného přeshraničního provozu. Tím bylo v roce 1885 dokončeno propojení Pražsko-duchcovské dráhy se Saskem.

Klub přátel krušnohorské železnice (KPKŽ) vypravil u příležitosti tohoto výročí zvláštní vlak, kterého se zhostil náš Hurvínek M131.1513. Červený motorák vyrážel do hor po deváté hodině ranní z Teplic v Čechách. Ve stanici Osek město byla hodinová pauza na prohlídku expozice v nádražní budově, poté historický vlak pokračoval dále na Moldavu.

Zájemci na Moldavě došli na hraniční most, pod nímž dnes železniční trať končí přímo na státní hranici, jiní navštívili nové bistro ve staniční budově. V půl druhé se motoráček vydal na zpáteční cestu do údolí. Čekala nás ještě přestávka v Dubí – tam byla k vidění expozice manželů Našincových, kteří se vzorně starají o zdejší nádražní budovu. Stejně jako v Oseku, i v Dubí zahráli při přestávce muzikanti.

Krátce po 16. hodině jsme se vrátili do Teplic. Celkově jsme svezli více než padesátku cestujících, lavice v Hurvínku byly zcela zaplněny. Motorák si bez potíží poradil i s náročným stoupáním, které na tzv. Teplickém Semmeringu dosahuje až 35 promile.

Den dětí na Křimově

7. června 2025

První červnovou sobotu jsme na Křimově uspořádali akci pro malé milovníky železnice. Děti si mohly prohlédnout mašinky a opéct buřta v parčíku u výtopny. Zájemci se svezli na skutečné lokomotivě, mladí výtvarníci měli za úkol nějakou mašinku nakreslit.

Po vejprtské trati se proháněl Hurvínek. Červený motorák z roku 1955 svezl své cestující dvakrát z Křimova do Vejprt a zpět. Kdo chtěl, mohl při této příležitosti navštívit dětský den v Novém Zvolání – jen pár minut chůze od vejprtské zastávky.

Počasí v Krušných horách příliš nepřálo, přesto se ho někteří nezalekli a přišli si užít sobotní odpoledne s historickými mašinkami. Pro náš spolek to byl první dětský den po mnohaleté pauze. Rádi bychom v dalších letech na tradici navázali – už teď máme spoustu nápadů, jak křimovský den dětí příští rok vylepšit. 

Obrázky od dětí

Den dětí pro ZŠ Kovářská

1. června 2025

Na Mezinárodní den dětí jsme v červeném motoráku přivítali početnou skupinu ze Základní školy Kovářská. Akce byla v režii spolku Nádraží Kovářská, který pozval tři desítky dětí z místní školy a jejich paní učitelky a uspořádal pro ně dětský den.

Děti si prošly nádraží na Kovářské a dozvěděly se spoustu zajímavostí o jeho zařízeních – od pokladny až po vodní jeřáb. Poté jsme je Hurvínkem dovezli na Křimov, kde si prohlédly historická vozidla v naší výtopně a opekly buřty. Mimořádný zájem byl o svezení na lokomotivě, na které se stály dlouhé fronty.

Na zpáteční cestě Hurvínkem byl vyhodnocen kvíz, který děti průběžně vyplňovaly. Jeho autoři byli až příjemně překvapeni, jak dobře se malým cestujícím povedlo zodpovědět všechny otázky.

Byla to povedená neděle. Děcka byla spokojená, paní učitelky nadšené. A kdo ví – třeba jsme u někoho probudili zájem o železnici natolik, že se jednou stane členem spolku ať už našeho, nebo u "sousedů" na Kovářské. 

Louka pod parou

18. května 2025

Moldavská dráha slaví v letošním roce 140. výročí od uvedení do plného přeshraničního provozu. V roce 1885 byl totiž zprovozněn úsek ze stanice Moldava do Saského království. Slavnostní otevření se konalo na den přesně před 140 lety – dne 18. 5. 1885.

V rámci oslav jsme s Hurvínkem zajistili tři páry historických vlaků mezi Mostem a Moldavou v Krušných horách. Ve stanicích Louka u Litvínova a Teplice v Čechách byl připraven bohatý doprovodný program. 

Fotogalerie bude doplněna později.

Po železné cestě

19. dubna 2025

O Velikonocích proběhl třetí ročník pochodu po zaniklé trati Křimov – Reitzenhain. Akci pořádal klub ústeckých modelářů usTTi.cz, kteří postupně vrací život této zmizelé železnici alespoň v měřítku TT.

Putování začínalo na náměstí v Hoře Svatého Šebestiána, odkud se účastníci společně přesunuli Nádražní alejí do míst, kde dříve stávala železniční stanice. Po krátkém shrnutí dějin této kdysi velmi významné přeshraniční tepny se zhruba padesátka lidí vydala po tělese bývalé trati do osm kilometrů vzdáleného Křimova.

Na křimovském nádraží byl po celý den připraven doprovodný program. Po letech mohla veřejnost nahlédnout do bývalé staniční budovy, která je dnes v soukromém vlastnictví. V někdejší nádražní restauraci byl vystaven model stanice Hora Svatého Šebestiána, který má na svědomí právě klub usTTi.cz. Odpoledne zde o historii zaniklé trati přednášel železniční historik Ing. Jan Kadlec.

Ve výtopně bylo připraveno občerstvení a komentované prohlídky železničního muzea. Zájemci se mohli svézt na posunovací lokomotivě T211.1722. Na trati byl k vidění Hurvínek M131.1513, který ráno přijel z Chomutova, přes den nabídl svezení v trase Křimov – Kovářská a zpět a odpoledne se vrátil opět do Chomutova.

Pozvání přijal spolek ZINOPA ze Sudoměře u Mladé Boleslavi, který nabízel svezení na historické šlapací drezíně. K vidění byl také historický automobil Škoda Octavia pana Našince a další silniční veteráni.

Ač počasí nepřálo, zájem o akci nás mile překvapil. Krušné hory ukázaly, jak umí být v tomto ohledu kruté, neboť teploměr ukazoval pouhých osm stupňů. Přesto se pochodu zúčastnilo asi padesát lidí a další desítky zájemců navštívily křimovské nádraží. Všem, kteří se na akci podíleli, patří velký dík za skvělou spolupráci!