Archiv akcí 2022

Uskutečněné akce a jízdy

150 let trati Chomutov - Vejprty

8. října 2022

V letošním roce oslavila trať z Chomutova do Vejprt 150 let od svého zprovoznění. Prvního srpna brzy ráno uplynulo přesně jedno a půl století od okamžiku, kdy se po krušnohorské železnici svezli první cestující. Dnes téměř zapomenutá lokálka byla v minulosti důležitou spojnicí mezi Podkrušnohořím (ale i Prahou) a Saským královstvím, stručný průřez historií trati naleznete v sekci Historie výtopny.

Oslavy významného jubilea byly naší největší akcí letošního roku. Společnost LOKO-MOTIV při této příležitosti po delší době vypravila parní vlak. Ten poslední na podzim 2019 připomínal 25 let existence spolku.

V čele vlaku se ukázala Všudybylka 354.195 z Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, na postrku pětivozové soupravy jí pomáhal Hektor T435.0139, který dříve sloužil v chomutovském depu. Původně jsme plánovali, že vlak potáhne Heligon 414.096 z roku 1906, ten k nám nakonec nemohl přijet kvůli závadě. Právě o 19 let mladší Všudybylka svého "nemocného" kolegu vzorně zastoupila.

Parní vlak vyrážel z Chomutova přesně v deset hodin ráno. Na Křimově byla plánována hodinu a půl dlouhá pauza, cestující měli možnost opéct špekáčky na ohni nebo si zakoupit suvenýry. Po poledni vlak pokračoval do Vejprt, kde stál tři hodiny. Odpoledne se vracel zase zpátky do Chomutova.

Protože již byl začátek října, adhezní podmínky na trati nebyly úplně optimální. Na kolejích ležela ranní rosa společně se spadaným listím, není tedy divu, že měla Všudybylka ve dvacetipromilovém stoupání problémy. Vlaková četa si však se všemi nástrahami horské trati poradila a dovedla vlak zdárně do cíle.

Po celou dobu jízdy dohlíželi na bezpečnost cestujících vojáci z muzea Na Kočičáku, oblečení v dobových uniformách. Ve Vejprtech na nádraží pak připravili výborný guláš v polní kuchyni. V Křimově i ve Vejprtech byla k vidění také historická silniční vozidla, která k nám přivezli členové Veteran Car Clubu Chomutov.

Celá akce proběhla bez větších komplikací a vydařila se na výbornou. Stovky cestujících napříč generacemi vystupovaly z vlaku s úsměvem na tváři, což nás velice potěšilo. Velmi příjemně nás překvapila hojná účast, celkem jsme svezli kolem 500 cestujících!

Velké poděkování patří všem, kteří se na jízdě parního vlaku podíleli. Děkujeme především:

• všem sponzorům, kteří akci finančně podpořili
  • posádce vlaku od ČD Nostalgie za skvělou spolupráci a za to, že si poradili s náročnými podzimními podmínkami na trati
  • Sboru dobrovolných hasičů Klášterec nad Ohří za zbrojení parní lokomotivy vodou v Křimově
  • Hasičskému záchrannému sboru Vejprty a panu Kratochvílovi za zbrojení parní lokomotivy vodou ve Vejprtech
  • vojákům z Muzea Na Kočičáku za to, že vzorně dohlíželi na bezpečnost cestujících, a za výborný guláš z polní kuchyně
  • členům Veteran Car Clubu Chomutov, kteří nás navštívili se svými veterány
  • panu hudebníkovi za krásnou hudební kulisu

A v neposlední řadě děkujeme všem, kteří se s námi přišli svézt. Po akci jsme dostali velké množství ohlasů, které byly v drtivé většině případů pozitivní, a to nás velice těší! Těšíme se na shledanou na dalších akcích společnosti LOKO-MOTIV.

Články

• Chomutovský deník: S vůní uhlí a v oblaku páry. Tak se prohnala párovka Chomutovem a Vejprty

125 let trati Rakovník - Bečov nad Teplou a odbočky Protivec - Bochov

27. srpna 2022

Poslední prázdninovou sobotu brázdil náš Hurvínek tratě v Karlovarském kraji. Oslavili jsme 125. výročí trati Rakovník - Bečov nad Teplou, která je s necelými 90 kilometry považována za jednu z nejdelších českých lokálek. Stejné jubileum oslavila také trať do Bochova, která odbočuje ve stanici Protivec. Po této šestnáctikilometrové lokálce se dnes už vlakem nesvezete - poslední osobní vlaky tudy projely v roce 1996. Loni jsme s Hurvínkem na této trati "slavili" čtvrtstoletí od ukončení pravidelné osobní dopravy.

Letošní jízda začínala v dopravně Štědrá, odkud krátce před devátou hodinou ráno vyrážel zvláštní vlak s krásným číslem Os 11111. V Protivci jsme objeli přívěsný vůz BDlm, který nám pro tuto akci zapůjčila Zubrnická museální železnice, a začali stoupat k Bochovu. Dopolední program pak završila jízda z Bochova přes Protivec do Chyší.

Tam byla pauza na oběd, případně návštěvu nedalekého zámku se zámeckým pivovarem. Zájemci, kteří předložili jízdenku z historického vlaku, dostali na prohlídku zámku 50% slevu.

Odpoledne jsme do Bochova jeli ještě jednou, po pauze v konečné stanici jsme se opět vrátili do Chyší. Poslední vlak jsme odvezli v podvečer z Chyší do Žlutic.

Počasí sice nevyšlo podle představ a během dne jsme několikrát zmokli, projížďka po krásné lokálce v podhůří Doupovských hor si přesto zájemce našla.

Akci pořádal Spolek Žluticko a my už se těšíme na další spolupráci.

Setkání železničních spolků

na Kovářské

15. července 2022

Na nádraží v Kovářské se v pátek 15. července 2022 konalo setkání železničních spolků a přátel železnice. Zúčastnili se příznivci železné dráhy jak z české strany Krušných hor, tak z té německé. Cílem akce bylo přátelské setkání a vzájemné navázání kontaktů mezi spolky a přáteli železnice z Česka i ze Saska.

V rámci setkání proběhl slavnostní křest dvou knih. Pokřtěna byla kniha o Vejprtské dráze od Jana Kadlece, která byla nově přeložena do němčiny, a také publikace o Freiberské dráze od Heinze Lohseho, jež byla naopak přeložena do českého jazyka.

Náš Hurvínek zajistil dopravu účastníků do Kovářské, a to "z obou stran". Krátce po poledni jsme vyráželi z Chomutova a odvezli do Kovářské českou část výpravy. Poté jsme dojeli do Vejprt, kde nastoupili převážně němečtí cestující, a zamířili zpátky do Kovářské. Večer, po skončení akce, jsme se vydali na zpáteční cestu už jen do Vejprt. Ti, kteří přijeli z Chomutova, se zpět dostali objednaným autobusem.

Po celé odpoledne panovala v krušnohorské stanici přátelská atmosféra. Jazykovou bariéru mezi češtinou a němčinou pomáhalo překonat několik překladatelů. Chybět nemohlo výborné jídlo a pití.

Přímo v Kovářské působí spolek Nádraží Kovářská, který zachránil nejen historickou nádražní budovu, ale také další drážní stavby v této bývalé železniční stanici. Nadšenci tyto budovy postupně opravují a vrací je do původního stavu.

Článek na Freie Presse: Pocta vejprtské dráze (dostupný pouze v němčině)

Jízda pro německou skupinu

25. června 2022

Poslední červnovou sobotu jsme vypravili zvláštní vlak pro uzavřenou skupinu z Německa. Pětačtyřicetičlenná výprava přijela ze Zwickau do Vejprt historickým autobusem Ikarus, dále pokračovali naším Hurvínkem do Křimova.

Na Křimově bylo pro německé výletníky připraveno posezení s občerstvením a opékáním špekáčků a prohlídka muzea. Nechyběla ani živá muzika.

Velkou radost nám udělaly pozitivní ohlasy od cestujících, kteří s úsměvem na tváři akci velmi chválili.

S klubem seniorů do Vejprt

7. června 2022

V úterý 7. června jsme po vejprtské trati svezli klub seniorů z Jirkova. Vlak ráno vyrážel z jirkovského nádraží a přes Chomutov a Křimov dojel až do Vejprt, kde si naši cestující udělali krátkou procházku do kavárny. Poté se motorák vracel zpět do Jirkova. Při zpáteční cestě byla na Křimově plánována pauza na posezení a opékání špekáčků.

Den dětí v Podkrušnohorském technickém muzeu

28. května 2022

V sobotu 28. května 2022 jsme se s Hurvínkem vydali do nedalekého Mostu a zajistili jsme přepravu návštěvníků Dne dětí v Podkrušnohorském technickém muzeu. Tato jízda byla nejen první akcí roku 2022, ale také první "veřejnou" jízdou po generální opravě Hurvínkova motoru.

Bohužel jsme tentokrát nemohli zajet na vlečku bývalého dolu Julius III, v jehož areálu muzeum sídlí. Proto jsme cestující odvezli z mosteckého nádraží na zastávku Most-Minerva, odkud se všichni bez problémů dostali až do muzea. Ráno jsme z nádraží do muzea jeli celkem dvakrát, odpoledne stačil jen jeden vlak.

Akci provázelo doslova aprílové počasí a ledový vítr, ani to ale neodradilo desítky návštěvníků, kteří se s námi na Den dětí svezli. V muzeu pro ně byl připraven bohatý program plný her a soutěží.