Články 2024

Co se dělo na Křimově

65 let lokomotiv T211.0608 a T211.1722

Puklíci slaví narozeniny! Letos v létě si připomínáme výročí od vyrobení hned dvou našich lokomotiv původní řady T211.0. Na dortu by měly už pětašedesát svíček!

T211.1722

Jedním z oslavenců je lokomotiva T211.1722, která z pražské továrny ČKD vyjela s původním označením T211.0625. Přesně před pětašedesáti lety, 15. srpna 1959, byla dodána na vlečku národního podniku Západočeské sklárny Dukla do Oloví. Toto malé město na říčce Svatavě se nachází zhruba v polovině trati Sokolov – Kraslice.

Ze Sokolovska se mašinka postupem času přesunula na Litoměřicko, kde zajišťovala posun na vlečce podniku Astrid (později AROMA) Hrobce. V roce 1989 dostal Puklík nový motor, když jeho původní dvanáctiválec TATRA 111A v lokomotivním depu Zdice vyměnili za obdobný, ale novější motor TATRA T930. Dne 26. října 1989 byl stroj přeznačen na T211.1722 – letos na podzim tomu bude 35 let.

Po vyřazení z provozu se lokomotiva dostala do sbírek mosteckého spolku Krušnohorský expres. Když tento spolek ukončil svou činnost, přestěhoval se Puklík na Křimov.

T211.0608

O fous starší je lokomotiva T211.0608, která opustila brány ČKD Praha ve stejném roce, nejspíš jen o chvíli dříve. Tato mašinka zamířila z výroby do Prunéřova na vlečku Armabeton, což byl národní podnik specializovaný na průmyslové stavby. Později se Puklík přesunul do služeb kovošrotu Ekometal. Jeho stěhování nebylo nikterak dlouhé, neboť oba podniky spolu prakticky sousedily.

Mezitím byla provedena remotorizace (podobně jako v případě lokomotivy T211.1722) a Puklík obdržel nové označení T211.1680.

Z vlečky Ekometal jsme Puklíka získali v roce 2011 a během následujících čtyř let jsme lokomotivu postupně zprovoznili.

Řada T211.0

Prototyp malé dieselové posunovací lokomotivy dokončili v ČKD Praha už v roce 1955. Na něj navázala sériová výroba více než 800 strojů, které opouštěly brány pražské lokomotivky mezi lety 1957 a 1962. Celkem 627 kusů bylo dodáno do tehdejšího Československa, a to jak státním drahám, tak na vlečky mnoha průmyslových podniků. Dalších 208 lokomotiv se rozjelo do Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.

Lokomotivy řady T211.0 byly původně vybaveny motorem TATRA 111 A. Kvůli nedostatku náhradních dílů bylo od roku 1979 mnoho strojů remotorizováno. Nově byl dosazen výkonnější motor TATRA T 930-51. Remotorizované stroje byly přeznačeny na řadu T211.1 (dnes 701).

"Puklíci" byli určeni především pro posun v depech, v menších stanicích a na vlečkách průmyslových podniků. Díky jednoduché konstrukci a snadné údržbě se tyto lokomotivy osvědčily. Zatímco v lokomotivních depech už je převážně nahradila modernější vozidla, na některých vlečkách se s těmito mašinkami můžeme potkat i v roce 2024. Téměř sedm desetiletí po vyrobení prototypu.