Činnost 2025

Ohlédnutí za rokem 2025

Činnost 2025

Na sklonku roku přichází tradiční ohlédnutí za uplynulými dvanácti měsíci. Žádné převratné novinky se v našem spolku letos sice neodehrály, ale přece jsme se zase o kus posunuli. Většinu času jsme pracovali na rozjetých projektech, za námi je také spousta akcí – Hurvínek má na kontě tři desítky zvláštních jízd.

M240.0033

Na znovuzprovoznění naší Singrovky postupujeme sice pomaleji, než bychom si přáli, přesto je za námi vidět kus práce. Stále bojujeme na stanovištích strojvedoucího, je to pořád dokola ta samá písnička – sundat obložení, pod ním se objeví překvapení (nepořádek a koroze), to musíme vyčistit, ošetřit, natřít, obnovit závity, vyčistit obložení a vše zase sestavit.

Na předním stanovišti jsme zatím ve fázi rozebírání a de facto zjišťování skutečného stavu. Zadnímu stanovišti se ale věnujeme naplno a dá se říci, že v současné době dostává finální podobu. Obložení je téměř kompletní, nejvýraznější novinkou letošního roku je však instalace rámu řídícího pultu a stolku vlakvedoucího. "Zaoblená komůrka" na čele vozu už díky tomu skutečně vypadá jako stanoviště strojvedoucího. Konečně se podařilo také zkompletovat boční okno na pravé straně, k němuž jsme si nechali vyrobit nový dřevěný rám. Levé okno nás ještě čeká, neboť tam nám jedna část zcela chybí.

Nahlédneme-li pod podlahu do pohonného ústrojí, i tam si lze povšimnout několika novinek. V létě jsme kompletně zrepasovali chladič hydraulického oleje, který byl do té doby v nepříliš hezkém stavu. Na konci roku jsme se museli podívat na zoubek vstřikovacímu čerpadlu, které začalo téct. Během roku jsme motorák několikrát úspěšně nastartovali, aby se protočil jeho spalovací motor.

V příštím roce bychom chtěli dokončit práce na obložení a vybavení zadního stanoviště a pustit se naplno do toho předního. Rádi bychom v dohledné době vyzkoušeli měniče hydrodynamické převodovky. A třeba už začneme zapojovat některé ovládací prvky na řídícím pultě…

T334.0894

Rosnička stojí tak trochu na vedlejší koleji, neboť Singrovka je pro nás hlavní prioritou. I na zelené mašince jsme ale odvedli kus práce při generální opravě jejího motoru. Na jaře jsme nalisovali vložky do bloků válců, jenže při tlakové zkoušce se projevila prasklina v jednom z bloků. Dlouho jsme sbírali rady a tipy, až jsme se na podzim konečně odhodlali trhlinu zalepit lepidlem na kov.

Těsně před příchodem zimy jsme bloky válců úspěšně usadili na motor. Věřme, že to úplně nejtěžší máme tedy za sebou. Teď bude následovat montáž hlav válců a celkové skládání rozebraného motoru. Čeká nás také kompletace olejového chladiče, jehož bloky jsme zkontrolovali a vyčistili. Připravena jsou rovněž vstřikovací čerpadla, která jsme si na podzim nechali zrepasovat.

Areál muzea

V letošním roce jsme se snažili o likvidaci náletových dřevin v prostoru bývalé 9. staniční koleje za výtopnou a v prostoru někdejšího zauhlování a točny. Práce je to náročná a zdlouhavá, ale její výsledek stojí za to, takže bude jistě pokračovat i v roce následujícím.

Akce a zvláštní jízdy

Rok 2025 opět přinesl celou řadu nostalgických jízd a menších i větších železničních akcí. Hurvínek M131.1513 vyjel na trať celkem třicetkrát a kromě Čech se opět po roce podíval také do sousedního Německa.

Tradiční historické cyklovlaky napsaly svůj 13. ročník, který přinesl celkem 9 jízd. Podobně jako loni, i letos jsme přepravili přibližně čtyři stovky cestujících.

Dále se nám daří prohlubovat spolupráci se spolky na opačné straně česko-německé hranice. Opět po roce jsme přijali pozvání na Den železnice do Schwarzenbergu, kde náš Hurvínek znovu posloužil pro dopravu návštěvníků ze stanice do muzea a zpět. Kromě něj se letos předvedl červený Puklík T211.0608 coby jeden z vystavených exponátů u točny.

Ve spolupráci se spolkem Heimatverein Reitzenhain jsme na konci prázdnin oslavili nedožité 150. narozeniny trati Křimov – Reitzenhain. Mezi oběma obcemi jezdil historický autobus a na prohlídku k nám toho dne přišlo zhruba 300 návštěvníků.

Zajímavou kapitolou letošní sezony byly tři jízdy po tušimické důlní dráze. V rámci festivalu Landscape jsme svezli cestující po vlečkách Severočeských dolů, kam se osobní vlak nepodíval nejspíš několik posledních let.

Při jednorázových akcích jsme letos navštívili třeba Moldavu v Krušných horách, Bečov nad Teplou, Bochov, Nýřany nebo město Radnice. Na Křimově jsme po mnohaleté odmlce uspořádali dětský den nebo muzejní noc. Od půlky května do půlky října byl Hurvínek na trati téměř každý víkend, díky čemuž opět najezdil slušnou porci kilometrů.

Sedmdesátiny

Bohužel jsme při tom všem nestihli oslavit jedno poměrně významné výročí – náš Hurvínek M131.1513 letos oslavil sedmdesáté narozeniny. V roce 1955 opustil brány vagonky ve Studénce, aby přibližně čtvrtstoletí sloužil cestujícím v každodenním provozu. Před třemi dekádami (1995) jej členové spolku přivedli zpět k životu už jako muzejní stroj, a Hurvínek tak začal psát ve svém životopise novou kapitolu, která trvá až do dnešních dnů.