ŽELEZNIČNÍ  MUZEUM KŘIMOV
studie

Zadání:
Vybudovat muzeum železniční dopravy česko-saského regionu, restauraci, dílenské a ubytovací zázemí společnosti LOKO-MOTIV.

Současný stav:
Areál budoucího muzea Křimov tvoří dav k sobě kolmo přisazené domy: výtopna a bývalý vodojem. Výtopna je díky údržbě společnosti v relativně dobrém technickém stavu, vodojem  po požáru má zachovány nosné stěny, schodiště a částečně také stropy. Během uplynulých let se podařilo plně zrekonstruovat střechu, takže budouva je stabilizována.

Architektonické řešení:
Návrh respektuje dům jako technickou památku železniční architektury, proto se snaží o citlivý přístup k exteriéru domu bez uplatnění současných prvků. Bude doplněn pouze dřevěnou "palubou " před výtopnou, umožňující pohodlnou prohlídku strojů. Symbolem spojení s dnešní dobou bude pouze logo muzea osazené na fasádě. - vymalované grafikou ČD pro označení stanic (obvyklou v r. 2001) Naopak interiér domu bude řešen dynamicky. Dvoupatrová schodišťová hala pro muzejní expozici, železniční model projíždějící stěnou přes dvě místnosti (v české části bude maketa křimovského nádraží, v saské nádraží Cranzahl). Restaurace je vybavena jako fiktivní jídelní vůz autentickými prvky železničních vagonů z různých období. Je tedy sama o sobě exponátem muzea. Pro dílenské  a ubytovací zázemí spolku může být také použito staré vybavení vagónů. Například podkrovní pokojíky mohou být lůžková kupé, se jmény expresů (Excelsior, Alois Negrelli...).

Dispozice:
Výtopna bude dále sloužit jako remíza lokomotiv, vodojem bude přestavěn na muzeum a zázemí.
Přízemí - hlavním vstupem na schodiště je přístupná společenská místnost spolku a WC se sprchou. Dílna a kotelna  s přilehlými sklady mají samostatné vstupyz terénu a zároveň jsou přístupné z výtopny.
1.patro - restaurace Vindobona se zázemím.Schodišťová hala, kterou návštěvník stoupá klem návěstí a vodní pumpy do muzeální expozice.
2.patro - muzeum, železniční model a malý sklad.
3.patro - v podkroví 4 ložnice, společná koupelna, WC.

Konstrukce:
Stěny zděné, nové stropy keramické s ocelovými nosníky, dřevěný krov. Muzejní schodiště ocelové s dřevěnými stupnicemi, poškozené kamenné stupně hlavního schodiště nahradit novými, nebo vložit dřevěné stupnice s masivního dřeva.

Materiály:
Fasáda štuková, okna dřevěná, vnitřní dveře překližkové, venkovní dřevěné rámové. Střecha z šablon 400x400, vnitřní omítky štukové, podlahy keramická slažba a syntetická pryskyřice. Klempířské výrobky pozinkovaný plech.

 

Barevnost:
Fasáda - zapuštěné plochy okrové, vystupující prvky a šambrány žluté. Okna bílá, vnitřní dveře bezbarvý lak, venkovní dveře bílé, vrata napuštěná volskou krví. Logo muzea modro bíle (dle ČD). Klempířské výrobky červené. Zámečnické výrobky černé.

 

 

 

 

studie1.jpg (50021 bytes)

 

 

 

studie2.jpg (45605 bytes)

 

 

studie4.jpg (39582 bytes)

 

studie5.jpg (35680 bytes)

 

studie6.jpg (41472 bytes)

 

studie7.jpg (37054 bytes)

 

studie8.jpg (40298 bytes)

 

studie9.jpg (34662 bytes)

 

studie10.jpg (87029 bytes)

 

studie11.jpg (53246 bytes)

 

Autor:
Linhart-Rössler architekti
Preslova 9
150 00 Praha 5

tl_zpet.jpg (1231 bytes)